TNG
människor shoppar på stan detaljhandeln sverige

Ny rapport: mångfald större konkurrensfaktor inom detaljhandeln

Nu skärper konsumenterna sina krav på detaljhandelns syn och agerande kring mångfald och inkludering. 55 % planerar att sluta handla hos företag som inte tar ansvar för frågan, samtidigt som 42 % skulle betala 5 % mer hos de butiker som engagerar sig. Det framkommer i en ny rapport från Accenture. Intressanta siffror som väcker en hel del tankar. Frågan är bara hur rustade företag är för att möta dessa ändrade konsumentbeteenden?

Föreställ dig scenariot från klassikern Pretty Woman, då Julia Roberts kliver in i exklusiva butiken i Beverly Hills. Minns du den snorkiga expeditens reaktion? Inom bara något ögonblick får Roberts kommentaren: ”Jag tror inte vi har något för dig, du är uppenbarligen på fel ställe”. Tänk dig att detta skulle hända idag, med alla sociala medier vi har möjlighet att uttrycka oss genom och förmedla vårt missnöje. Du kan säkert tänka dig reaktionerna och vilka konsekvenser det skulle kunnat få. Exemplet ovan kanske inte är det vanligaste men faller inom ramarna för klassdiskriminering.

Öka försäljningen genom att spegla kunderna

Nu verkar dock detaljhandeln ta stora kliv framåt och blir bättre när det kommer till just inkludering och mångfald. Och det är enkelt att förstå varför de nu börjar aktivera sig inom området. Siffrorna, och konsumenternas kraft, talar sitt tydliga språk i rapporten How inclusion and diversity drive shoppers’ behavior.

Köpkraften hos konsumenterna styr

Inkludering och mångfald inom retail förstabild

  • 60% vill att företag inom detaljhandeln ska vara en del av dialogen kring sociala frågor
  • 42 % skulle betala 5 % eller mer hos de butiker som engagerar sig i inkludering och mångfald.
  • 42 % av de med etnisk minoritet och 41 % av HBTQ-personer skulle byta till en butikskedja som är positivt engagerade inom området

Millenials, etniska minoriteter och HBTQ-personer är mer benägna att byta till en inkluderande återförsäljare med fokus på mångfald.

Så många kunder shoppar redan sina värderingar

Företag inom detaljhandeln har idag stora möjligheter och vinning på att skapa en autentisk och inkluderande verksamhet. Det är bra för företagskulturen och medarbetarna, men har också stor betydelse för kunderna.

Av respondenterna i rapporten har 41 % bytt ut kedjor som inte speglar hur viktig inkludering och mångfald är för dem. Extra påtagligt är det bland yngre kunder och inom etniska minoritetsgrupper som visat sig byta ut och slutat shoppa hos vissa företag i högre grad som statistiken ovan visar.

Ett företag som nyligen avslöjats med diskriminering av sina kunder är H&M. En granskning gjord av Aftonbladet via dold kamera visar att H&M särbehandlat personer på grund av sitt ursprung. Detta ska ha framkommit då två kunder, en vit och en brun kvinna, besökt flera H&M-butiker för att returnera oanvända varor utan kvitto. Den vita personen fick returnera sina varor i alla butiker, medan den bruna kunden nekades returnera i var tredje butik. Så trots att H&M säger sig ta starkt avstånd från all form av rasism och diskriminering visar denna granskning att det kan se annorlunda ut i praktiken.

Läs mer: Så kan ditt företag göra för att öka inkluderingen

4 tips för dig som vill satsa på inkludering och mångfald

Det finns ett par punkter du som chef inom detaljhandeln kan göra för att bryta ny mark.

  1. Se till att erbjuda mer diversifierade produkter för att nå en bredare kundgrupp! På så sätt får du ett större utbud samtidigt som du blir mer attraktiv för en ny målgrupp. Tydliga exempel på detta är då Nike lanserade en hijab som designats för muslimska atleter, eller när Marks & Spencer startade en ny klädlinje för barn med fysiska och sensoriska funktionsvariationer.
  2. Arbeta med inkluderande kommunikation. När produkter och tjänster marknadsförs mot människor med alla typer av bakgrunder skapas en autentisk bild av företaget som återspeglar inkludering. Detta har bland annat visat sig i skönhetsindustrin då reklambilder av retuscherade kvinnor bytts ut mot oretuscherade.
  3. Rekrytera fördomsfritt. Se till att rekrytera på kompetens och inte på magkänsla. När du anlitar oss på TNG rekryterar vi alltid med en datadriven och objektiv urvalsmetodik vilket leder till att du får en naturlig mångfald inom organisationen.
  4. Skapa en välkomnande shoppingmiljö. Att anpassa köpupplevelsen för olika kunder visar på öppenhet och inkludering. I Japan har tex Aeon Co, designat om vissa av sina butiker för att attrahera fler seniora invånare. De såg även till att öppna tidigare på morgonen där de erbjöd kampanjpriser. Och detta var innan Covids morgonshoppningtider.

Vill du veta mer om hur vi på TNG arbetar som rekryteringsföretag och bemanningsföretag för att rekrytera fördomsfritt är du välkommen att höra av dig så berättar vi mer.