TNG
Ny metod för rekrytering skapades av TNG och urb-it

urb-it testar sig fram till rekryteringssuccé

En nytänkare inom retail, urb-it tänkte nytt även i sin rekrytering. Tillsammans med TNG tog de fram en nytänkande metod som resulterade i 400 urbers med unika personligheter och kompetenser.

Nystartade urb-it är en av Sveriges största satsningar inom retail det senaste decenniet. Tjänsten urb-it 1hour lanserades i december 2014 och är ett helt nytt sätt att handla. Lika bekvämt som online, men lika snabbt och personligt  som i butik. Idén är lika enkel som genial – du köper en tröja i en webbutik och väljer urb-it som leveranssätt. Ordern går till närmaste butik som paketerar den prydligt i en påse, en ”urber” hämtar varan och levererar den till dig inom en timme  eller en specifik tid som passar dig.

Objektiva urval gav alla sökande chansen

– För urb-it vände vi på rekryteringsprocessen. Istället för att göra första urvalet utifrån CV-granskning valde vi en vetenskapligt beprövad screeningmetod för att få fram kandidater med rätt personliga förutsättningar, förklarar Niklas Bragée, ansvarig för urb-it-samarbetet på TNG.

– På så sätt kunde vi göra en så objektiv bedömning ge alla som sökte jobb samma förutsättningar. Dessutom minimeras risken att någon väljs bort på grund av fördomar, tillägger Niklas Bragée.

Skapa förtroende

Under lanseringen av urb-it 1hour  är det extra viktigt med starkt serviceinriktade medarbetare som kan skapa och förvalta ett förtroende. Då blev screeningtester ett givet verktyg. Men för ett bra slutresultat var det lika viktigt att kunna jobba vidare med bedömningen av de kandidater som passerar screeningen. Det är en kompetens i sig. Testerna är bara själva verktygen. Utan en kunnig rekryteringsingenjör så är verktygen bara just det, verktyg.

Vad var största utmaningen?
– Att tillsammans utforma en kvalitativ rekryteringsprocess till låg kostnad. Utifrån vår erfarenhet och ny teknik, har vi skapat en lösning som bedömer kandidaternas framtida arbetspotential istället för att lägga fokus på kandidaters tidigare erfarenheter.

Hur hittade ni bäst ”urbers”?

– De arbetspsykologiska screeningtesterna har gjort att vi och urb-it kan lägga tid på de mest relevanta kandidaterna. Dessa har både TNG och urb-it intervjuat personligen för en komplett personbedömning. Som komplement har vi också genomfört bakgrundskontroller som belyser till exempel juridiska frågor.

Vilka egenskaper testade ni?

– Självständighet och servicekänsla var kritiska personliga kompetenser. Stresstolerans, samarbete och systematiskt arbetssätt även extra viktiga.

Och vilka förmågor?
– Vi har mätt förmågan att förstå instruktioner, vilket är viktigt för att kunna utföra urb-its personliga leveranser av onlineköpen.

Uppföljning av rekryteringsarbetet?
– Vi är båda väldigt nöjda med de närmare 400 urbers som hittills rekryterats. Det ska bli otroligt spännande att följa företaget och se hur urb-it skapar ett nytt sätt att handla.