TNG
Vad är nästa steg för intervjuroboten Tengai?

Vad är nästa steg för intervjuroboten Tengai?

Utvecklingen av den sociala intervjuroboten Tengai fortsätter. I veckan lanseras produkten på TNG:s trend- och frukostseminarier runt om i Sverige, vilket innebär ett fullspäckat schema för TNG:s Chief Innovation Officer Elin Öberg Mårtenzon. Trots det lyckades hon avvara ett par minuter för att berätta om vad världens första sociala intervjurobot kommer att ägna sig åt framöver.

”De upplevde att de kunde ge ett bättre svar till en robot än till mänsklig rekryterare.”

1. Du har jobbat med Tengai sen i oktober och nu är det dags för lansering i Sverige. Hur har arbetet gått såhär långt?

Det har varit en spännande resa där vi lärt oss mycket längs vägen. Att programmera Tengai har gett oss en bättre förståelse för vilken komplex process som faktiskt ligger bakom ett anställningsbeslut. Genom att förstå vilka misstag mänskliga rekryterare vanligtvis gör har vi kunnat programmera Tengai att undvika dem.

Tengai har också fått en hel del uppmärksamhet i såväl svensk som internationell media, vilket är ett tecken på att fördomsfri rekrytering är ett hett ämne över hela världen. Jag tror att allt fler företag nu börjar inse värdet av satsa på mångfald vid rekrytering. Och enligt en undersökning vi själva gjort upplever 73 procent bland jobbsökare att de någon gång blivit bortvalda på felaktiga grunder. Ett faktum som också kan förklara varför Tengai nu får så mycket uppmärksamhet.

2. Vad har du lärt dig sedan du började jobba med Tengai?

En av våra främsta insikter såhär långt är att anställningsintervjun är ett högt kritiskt moment under rekryteringsprocessen när det kommer till omedvetna fördomar. För att upprätthålla en fördomsfri process behöver vi därför effektiva verktyg för att kunna göra ett bra jobb.

Alla gör vi antaganden om personer vi inte känner. Och som rekryterare tvingas du ofta fatta beslut baserat på väldigt lite information – vilket gör att många tvingas vända sig till sin magkänsla. Med hjälp av objektiva verktyg som Tengai kommer företag få hjälp att fatta bättre rekryteringsbeslut och undvika att påverkas av omedvetna fördomar.

3. Vad har du blivit mest förvånad över?

Ett av mina största aha-ögonblick var när jag förstod exakt hur mycket en rekryterare kan påverka bedömningen av en intervju. Betydligt mer än vad vi först trodde. Människor har en tendens att snabbt fälla alla möjliga domar, och om en rekryterare har en dålig dag är risken stor att bedömningen påverkas. Jag tyckte också att det var fascinerande att analysera kandidaternas upplevelse efteråt, där en majoritet faktiskt uppgav att de kände att de kunde ge ett bättre svar till en robot än till en människa.

4. Berätta mer om lanseringen i Sverige i maj 2019. Vilka funktioner kommer den första versionen av Tengai ha?

Den första produkten som vi lanserar är en inhouse-produkt som kommer integreras i TNG:s rekryteringstjänst som vi redan idag erbjuder våra kunder. Tengai kommer att ge våra rekryterare mer objektiva intervjudata, vilket kommer hjälpa dem att fatta bättre och mer välgrundade beslut.

Användandet av Tengai i de tidiga faserna av vår rekryteringsprocess kommer gynna såväl våra rekryterare som kandidater och kunder. Tengai skapar nämligen en upplevelse som är helt rättvis, där jobbsökare kan känna sig trygga att vara sig själva. Detta eftersom roboten inte har några förutbestämda åsikter och antaganden som en rekryterare kan ha.

Med Tengai kommer vi också ha kapacitet att bjuda in fler kandidater på intervju. Vi kommer även bättre kunna bedöma personliga egenskaper och soft skills, vilket kommer resultera i en högre kvalitet på kandidaterna samt sannolikt även färre kandidatavhopp.

5. Vilket värde kommer Tengai att ge till kunder?

Tengai kommer göra rekryteringsprocessen mer effektiv, samtidigt som roboten kommer underlätta för arbetsgivare som bygga mer mångfacetterade och kompetenta team, rustade att klara såväl dagens som morgondagens utmaningar.

Det är väldigt svårt, om inte omöjligt, att hålla den första intervjun objektiv nog att fatta ett helt kompetensbaserade beslut utan hjälp av verktyg som Tengai. Dessutom kommer hon frigöra mer tid för rekryterare och chefer att lägga på det personliga mötet med kandidater i slutet av rekryteringsprocessen, där den mänskliga kontakten behövs som mest.

6. Just nu är du ute på turné med Tengai och hela teamet. Vad kan vi förvänta oss att se?

Under de kommande sex månaderna kommer vi befinna oss på en rad olika platser i Sverige, Europa och sedan USA. Vi kommer att medverka på en mängd olika events för att möta potentiella kunder och andra intresserade. Och de kommer inte bli besvikna! Ett möte med Tengai är helt klart en upplevelse utöver det vanliga. Vi kommer att berätta hela historien om hur vi hamnade här, om hur vi utmanar den traditionella anställningsintervjun och sen förstås hur det känns att bli intervjuad av Tengai.

7. Ni håller även på att utveckla en engelsktalande Tengai-robot. Hur ser tidsplanen ut och vad kommer den kunna göra?

Planen är att ha en engelsktalande robot klar för marknaden under Q1 2020. Roboten kommer kunna genomföra fördomsfria jobbintervjuer, samla objektiva data och därefter poängsätta resultatet i syfte att avlasta rekryterare och chefer och hjälpa dem fatta bättre beslut.

Tengai – följ utvecklingen av världens första fördomsfria intervjurobot via vår blogg!

Missa inte vår utvecklingsblogg!

Du har väl inte missat att Tengai också har en egen blogg här på TNG:s hemsida? På utvecklingsbloggen publicerar vi löpande artiklar, videos och blogginlägg om vad som är på gång i projektet och det dagliga arbetet med att lära Tengai intervjua fördomsfritt.

SPÄNNANDE – TA MIG TILL BLOGGEN!