TNG
Vanligaste frågorna vi får om Tengai – världens första fördomsfria rekryteringsrobot

Rekryteringsrobot-FAQ – de vanligaste frågorna vi får om Tengai

Allt fler personer är nyfikna på vår sociala och fördomsfria rekryteringsrobot Tengai. Och vi får en hel del frågor. Så i veckans blogginlägg bjuder vår ”robotränare” och projektledare för Tengai Unbiased, Sinisa Strbac, på de vanligaste frågorna vi får – och givetvis deras svar.

LÄS ALLA TIDIGARE INLÄGG OM TENGAI HÄR!

  • Hur håller ni informationsinhämtningen fördomsfri?

– Tengai inhämtar endast kandidatens tal, som i realtid omvandlas till text. Inga andra variabler påverkar, såsom personens uttal eller tonläge. Dessutom håller vi kunskapen om kandidaten på en låg nivå. Vi har visserligen tillgång till kandidatens namn och mejladress, men sparar inte informationen i syfte att identifiera en enskild kandidat.

  • Tengai blev för ett tag sedan uppmärksammad av en amerikansk HR-sajt där skribenten och poddaren Joel Cheesman tyckte att hen var läskig. Kandidater som träffat Tengai – håller de med?

– Kan inte riktigt hålla med om det. Vi har nu haft ett åttiotal intervjuer där de flesta har upplevt Tengai som varm, trevlig och lättsam. De flesta blir överraskade över hur ”naturligt” det känns.

Vi själva i teamet tycker inte att roboten är läskig. Möjligtvis är det en ovan situation att sitta och föra en intelligent dialog med en robot och kanske kan man till och med tycka att roboten är lite väl mänsklig, då den är väldigt social med sociala koder. Det kan kännas lite surrealistiskt.

  • Hur sker själva inlärningen av roboten? Vad gör rekryteraren?

– Inlärningen av roboten påbörjades i augusti 2018. Då skapade vi ett frågeträd och all dess sociala förmåga. Själva roboten Furhat har dock utvecklats sedan par år tillbaka. I oktober lanserades Furhat Robotics sin senaste version med ett helt nytt utseende och en mer kraftfull AI som klarar mer och är ännu mer social.

Under de senaste månaderna har vi justerat dialogen som roboten kan föra, så det känns så naturligt som möjligt. Nu när vi börjat intervjua kandidater som inte haft kontakt med roboten tidigare så har vi gått in i en ny fas, där vi testar robotens egenskaper både socialt och tekniskt. Rekryteraren bevakar vad roboten gör i realtid och kan vid behov korrigera robotens aktiviteter.

Testintervju med Tengai

  • Vad har ni som rekryterare fått tänka om kring?

– Vi har fått rannsaka oss själva i syfte att förstå hur vi gör på en intervju. Vilka kroppsrörelser, vilka ansiktsuttryck, vilka ord vi använder för att bekräfta kandidaten som människa och som kandidat. Vi har vänt upp och ner på frågorna som roboten ska ställa för att få dem att bli konkreta och tydliga, så att vi hjälper Tengai och kandidaten i dess framtida dialog. Tengai har svårt med otydlighet, så ju mindre av den varan desto bättre värdering av kompetensen kommer den kunna utföra.

  • Varför skulle detta vara nyttigt för alla rekryterare att göra?

– Det är bra att ifrågasätta sig själv och sitt sätt att agera i vardagen och på en intervju. Även om vi själva kan tycka att vi gör och har gjort ett bra jobb åt våra kunder och kandidater så finns det en hel del som vi aldrig funderat över. Saker som vi tar för givet har vi fått ifrågasätta.

”Som människa behöver man ta steget ut från sin egen person och överföra det till en robot som inte har samlat på sig erfarenhet sen barnsben.”

I syfte att lära Tengai sociala koder har vi själva blivit medvetna om hur vi själva agerar i liknande situationer med människor som vi känner och inte känner.

  • Vad händer när roboten inte får svar? Förstår den svaren?

–  Då kommer roboten berätta det för kandidaten, ställa följdfrågor och efter det försöka gå vidare i samtalet och intervjun.

  • Är det bara ja och nej-svar – vad kan den avancerat kommunicera?

– Som rekryterare så handlar det mycket om att ge information och inhämta information. Således är det samma sak med Tengai. Den ger information om intervjun, och hur den ska gå till och därefter inhämtar den information. Vid inhämtning av information så förstår den vad kandidaten säger, oberoende av antalet ord och meningar. Det är alltså öppna frågor och öppna svar.

  • Vad är skillnad i frågedialogen med Tengai och en mänsklig rekryterare?

– Det finns inget utrymme för extra ord eller berättelser som inte har är knutna till frågan som Tengai har ställt. Alla frågor ställs på exakt samma sätt, i samma ton och oftast i samma följd. En mänsklig rekryterare kan avvika från formuläret, anpassa sig efter kandidatens svar och på så sätt få ut mer av kandidatens svar. Men färgas då också av kandidaten och påverkas av sina egna förutfattade meningar och subjektiva tolkningar.

”Den stora vinningen är att vi kan bjuda in fler kandidater i processen.”

  • Vilken är den främsta vinningen med Tengai?

– Förutom att vi får en mer objektiv och strukturerad process där vi flyttar subjektiviteten längre fram i processen (där den gör mindre skada) är den stora vinningen att vi kan bjuda in fler kandidater i processen. Genom att bjuda in fler säkerställer vi också ett bättre och bredare urval.

Det vi riskerar att förlora är detaljrikedomen och den personliga anpassningen som trots allt kan ge en bild av kandidatens potential för tjänsten. Å andra sidan ska Tengai användas i början av en urvalsprocess, där det är en fördel att man inte går för djupt i alla detaljer. Fördjupning gällande bedömning av kandidatens erfarenhet, potential och motivation gör man med kandidater som går vidare i processen.

Samarbete mellan TNG och Furhat Robotics

Följ utvecklingen av Tengai Unbiased!

På vår utvecklingsblogg kan du steg för steg följa med på resan när TNG och Furhat Robotics tillsammans utvecklar världens första fördomsfria och sociala rekryteringsrobot – Tengai. Vi kommer dela med oss av framgångar, utmaningar och löpande inblickar i det dagliga arbetet i vårt rekryterings- och utvecklingsteam.

TILL BLOGGEN!