TNG
Ada Digital utmanar It-branschens syn på digital kompetens

Lästid: 3 minuter

Senast redigerad:

Stolt över att vi vågar utmana

Nu lanserar vi Ada Digital – utmanar traditionell IT-rekrytering

Åsa Edman Källströmer, VD, TNG – fördomsfri rekrytering och bemanningVD-Insights: Det är med stolthet som vi på TNG nu lanserar vårt första dotterbolag – Ada Digital. Ett modigt specialistbolag inom IT-rekrytering som vågar utmana etablerade synsätt för att lyckas rekrytera talanger, specialister och ledare inom områdena Tech, UX/Design, Data och Digital Commerce.

TNG har arbetat med IT-tjänster sedan starten 2004 och vi har löpande specialiserat oss inom området. Vi har sett, och definitivt känt, ett ökat behov av att utmana förutfattade meningar och den traditionella synen kring digital kompetens och IT-rekrytering. Med vår kunskap inom fördomsfri rekrytering och en vision om att skapa en hållbar arbetsmarknad kände vi att det var dags att ta nästa steg.

Och nu är vi här. Med ett nytt dotterbolag som kommer utmana våra kunder och oss själva för att lyckas rekrytera morgondagens specialister, ledare och talanger på nya sätt

Tänk om och gör tvärtom

Ada Digital tänker om. Och gör tvärtom. Inspirerade av världens första programmerare vill de, precis som Ada Lovelace själv, utmana och motivera andra att tänka nytt. Allt för att hitta medarbetare som kan bidra till att lyckas med den digitala affären.

Och tänka nytt var precis vad Ada gjorde. Utbildad till matematiker, vågade hon tänka annorlunda. Hon tog fram världens första data algoritm och som resultat blev hon världens första programmerare. Men det var inte bara 1:or och 0:or som bidrog till hennes framgångar. Det krävdes motivation, begåvning och mod att tänka annorlunda.

Och tänka annorlunda är precis vad våra kunder, och Sverige i stort, måste göra för att kunna fortsätta behålla sin digitala position. Det handlar om att med andra urvalsmetoder än bara CV och LinkedIn bidra till att fler chefer vågar anställa annorlunda talanger och specialister med hög potential och begåvning. Kandidaten måste också behandlas som de bästa kunderna. Kompetensbristen gör att de har mycket att välja på och kan därför vara kräsna.

Det handlar om att skapa en agil rekryteringsprocess som sätter kandidaten främst och som hittar specialister och talanger med potential utanför de klassiska nätverken. Eller som Ada Digitals VD Sara Scheef skulle säga:

Det handlar om att våga leta efter kandidater utanför sitt eget nätverk. Att rekrytera de som är lite olika, men som fortfarande har specialistkompetenser och förmågan. Eller våga satsa på kandidater med potential som kan utvecklas snabbt och därmed fylla stolar i tomma digitalteam, istället för att vänta månader på medarbetare som flyttar på sig inom ett år när ett bättre erbjudande kommer.

Ada Digital är övertygade om att det är möjligt att lösa den kompetensbrist som finns idag inom IT-branschen. Det handlar bara om att vara lite besvärlig ibland. Svårare än så är det inte.

Så hur kommer det gå till?

Några konkreta exempel är att utmana chefer kring deras syn på kompetens. Här handlar det om att motivera dem att våga rekrytera någon som adderar till företagskulturen, istället för att bara passa in. I andra fall kan det handla om att identifiera vilka lägsta tekniska krav som finns i tjänsten. Istället för att rada upp en lång önskelista.

Genom att fokusera på grundläggande teknisk kunskap, i kombination med begåvning (snabblärda) och rätt personliga egenskaper, kan man på ett effektivt sätt möta kompetensbristen. Det skapar samtidigt mångfald i organisationerna. För ibland behöver det inte vara svårare än så. Ibland finns lösningen helt enkelt nära, man ser den inte bara.

Det låter väl inte helt omöjligt eller hur? Vill du veta mer så tycker jag du ska ta kontakt med Sara Scheef direkt, eller varför inte besöka Ada Digitals hemsida och inspireras av Ada Digital du också.

Av Åsa Edman Källströmer, VD TNG

LÄS MER OM ADA DIGITAL

Rekommenderat för dig