TNG
FAQ på TNG - våra vanligaste frågor och svar om fördomsfri rekrytering och att söka jobb

FAQ: Allt du velat få svar på kring jobbsökande på TNG

Våra vanligaste frågor om att söka jobb

Här hittar du vår FAQ och de vanligaste frågorna vi får på TNG kring att söka lediga jobb. Här får du veta vem du ska kontakta om du har frågor om ett av våra lediga jobb, hur du loggar in på ditt konto, varför vi vill att du ska göra tester och mycket, mycket mer.

Hoppas du hittar vad du letar efter. Annars kontakta oss så hjälper vi dig gärna! 

Gå direkt till:

När du söker jobb kan det dyka upp frågor och funderingar. Därför har vi samlat de allra vanligaste frågorna och svaren här, en FAQ-sida helt enkelt.

Frågor om lediga jobb och ansökan

 

Vilka jobb kan jag söka via er?

TNG är specialister på fördomsfri rekrytering och bemanning inom tjänstemannasektorn. Vi är verksamma inom alla typer av branscher, så det är ditt val av yrkesområde som påverkar våra chanser att hjälpa dig vidare i karriären. Inom dessa yrkesområden utannonserar vi löpande lediga jobb.

Jag har frågor om ett ledigt jobb, vem kontaktar jag?

Har du specifika frågor kring en tjänst så är det oftast den ansvariga rekryteraren som kan ge dig bäst svar. På platsannonsen finns det alltid e-postadress och telefonnummer till den rekryterare som ansvarar för rekryteringen. Här hittar du samtliga lediga jobb och platsannonser.

Har du andra frågor, t ex av teknisk karaktär eller problem med något av våra tester, så är du också välkommen att höra av dig till oss på telefonnummer 08-21 92 00, så hjälper vi dig.

Varför är vissa företag anonyma i platsannonsen?

När du kikar på våra lediga jobb kommer du märka att på vissa annonser så är arbetsgivaren inte namngiven. Detta är ett aktivt val från vår uppdragsgivare, och skälen kan variera. Ibland handlar det om personalförändringar av känslig karaktär, som vid sjukskrivningar, men kan också bero på konkurrenssituation, specifika policys eller organisationsförändringar.

Vi på TNG vet att jobbsökare uppskattar tydlig avsändare och försöker därför ge så mycket information vi kan om jobbet och uppdragsgivaren i varje platsannons, även om vi inte kan gå ut med namnet. Och om du söker jobbet så kommer du självklart också få veta mer om företaget längre fram i rekryteringsprocessen. Är det något särskilt du behöver veta för att avgöra om tjänsten är intressant att söka överhuvudtaget så är du alltid välkommen att kontakta ansvarig rekryterare. Kontaktuppgifter finns alltid intill platsannonsen på vår hemsida.

Vad är urvalsfrågor?

När du söker jobb hos oss ber vi dig många gånger att besvara ett antal urvalsfrågor, även kallat screeningfrågor eller killer questions, i ansökningsformuläret eller i en intervju med Tengai. Frågorna är kopplade till de krav och meriter som är viktiga för tjänsten. Var därför noggrann när du svarar, eftersom svaren kan komma att avgöra om du går vidare i urvalet eller inte.

Varför vill ni inte ha mitt personliga brev?

Vi frågar efter personligt brev av framför allt tre skäl:

  1. Forskning visar ett närmast obefintligt samband mellan personligt brev och framtida arbetsprestation. Det innebär att det personliga brevet inte utgör en bra urvalsmetod för en träffsäker rekrytering och bra matchning.
  2. Namnet är missvisande och många jobbsökare väljer att i sitt personliga brev delge privat information. Allt från fritidsintressen, ålder och familjesituation – information som inte är relevant för framtida arbetsprestationer och därmed inte behövs i en rekrytering.
  3. Vi vill inte att din ansökningsprocess ska ta för lång tid. Det ska vara enkelt att söka jobb och vi anser att tiden som en jobbsökare normalt lägger ner på att skriva ett personligt brev är bättre att spara till andra delar i en tillsättning som ger mera för bägge parter, exempelvis arbetspsykologiska screeningtester.
På vilket sätt rekryterar ni fördomsfritt?

Vi rekryterar fördomsfritt genom att behandla alla sökande objektivt och låta fakta gå före magkänsla, namn, ålder, kön, privatliv och bakgrund. Det som är viktigast för oss är istället din kompetens och potential för jobbet.

Därför använder vi urvalsmetoder som enligt forskning på området bäst förutser framtida arbetsprestation, bland annat arbetspsykologiska screeningtester. Då testas de förmågor och personliga kompetenser som är relevanta för just det jobb du söker. Testerna hjälper oss också att göra fördomsfria urval eftersom alla som söker jobb har samma chans att få visa sin kompetens utifrån samma kriterier. Testerna bryr sig inte om vad du heter, hur gammal du är eller ditt ursprung. Fokus ligger enbart på ditt resultat.

CV läser vi först efter att du slutfört testerna och personligt brev har vi tagit bort, liksom möjligheten att ladda upp ett foto eller registrera din ålder. På TNG ställer vi aldrig privata frågor under en anställningsintervju, istället får du kompetensbaserade frågor. Kort sagt: vi fokuserar på det som spelar roll för att kunna göra ett bra jobb.

Jag har en funktionsnedsättning. Kan jag söka jobb hos er?

Självklart. Vi ser mångfald som en styrka och välkomnar alla sökande oavsett vilka förutsättningar var och en bär med sig. Om ett jobb ställer krav på en specifik förmåga, t ex fysisk rörlighet, simultankapacitet eller förmåga att bygga relationer, så försöker vi vara tydliga med det i jobbannonsen. Men känner du dig det minsta osäker på om jobbet passar dig går det givetvis alltid bra att kontakta ansvarig rekryterare, vars kontaktuppgifter alltid finns på annonsen.

Jag har begränsad rörlighet. Funkar det att ta sig arbetsplatsen med rullstol?

I rekryterings- och bemanningsbranschen går det ofta väldigt fort från att vi blir anlitade av ett företag till att en annons är ute och jobbet sökbart. Därför är det inte säkert att vi på TNG har hunnit se arbetsplatsen eller har koll på alla ingångar, hissar och våningsplan. Men givetvis ser vi till att ta reda på det du behöver innan en intervju eller erbjudande om anställning! Kontakta gärna ansvarig rekryterare direkt, vars kontaktuppgifter alltid finns på annonsen, så kan vi stötta i dialogen med arbetsplatsen.

Har ni krav på att man ska tala bra svenska?

Språkkraven för ett ledigt jobb ska inte diskriminera dig som söker jobb hos oss. Det innebär att kravet på svenska, engelska eller ett annat språk aldrig får vara högre än vad som faktiskt krävs för att utföra arbetet.

I tjänster med språkkrav är det möjligt att vi vill testa dina kunskaper i en intervju eller med ett digitalt språktest. Du kan också få göra ett kort arbetsprov i skrift eller gradera dina kunskaper i en självskattning. Allt beror på vilken typ av jobb och språklig nivå som krävs.

Vanligtvis framgår språkkrav i jobbannonsen för tjänsten, men är du osäker går det alltid bra att höra av dig till ansvarig rekryterare.

Vad innebär det att jobba som konsult?

På TNG har vi två olika sorters konsulter. Dels kan du vara bemanningskonsult, även kallat ambulerande tjänsteman i vår bransch. Dels kan du jobba som underkonsult, ibland omnämnt som interimskonsult.

Som bemanningskonsult är du anställd av TNG, men har din arbetsplats hos någon av våra kunders kontor. Det är alltså från TNG som du får lön, semester och andra anställningsförmåner. Men kollegorna i vardagen, de du sitter bredvid, kommer vara andra medarbetare på samma kontor. Du kommer också ha två chefer; konsultchefen från TNG som stöttar och peppar dig från distans, och sen arbetsledaren som leder och fördelar arbetet på plats.

Som underkonsult driver du istället ett eget bolag och säljer din tid till någon av TNG:s kunder, via ett avtal med TNG. Många av underkonsulterna som TNG samarbetar med idag har gjort sitt yrkesval baserat på expertis. Ofta har de varit yrkesverksamma en längre tid, byggt upp gedigen erfarenhet inom sitt område och ser möjligheten att som konsult få tillämpa sin kunskap eller spetskompetens på nya arbetsplatser.

Alla sorters konsultjobb erbjuder spännande karriärmöjligheter, omväxling och nya erfarenheter. Är du relativt ny på arbetsmarknaden i Sverige eller vill känna tryggheten som anställd rekommenderar vi att du söker ett konsultjobb som bemanningskonsult.

Varför man inte kan söka era utannonserade jobb via e-post?

Vi hänvisar dig alltid att söka alla lediga jobb via annonsen som finns vår hemsida. Anledningen är att vi behöver följa aktuell lagstiftning om personuppgifter (GDPR) och därmed skydda våra jobbsökares privata information.

Genom att söka jobbet direkt via jobbannonsen hamnar din ansökan automatiskt i rätt urval i rekryteringssystemet (enbart tillgänglig för behörig personal på TNG Group AB). Du får då också bekräftelse på när ansökan är  mottagen, tar löpande del av nyheter i tillsättningen och kan dessutom i realtid själv följa hur du ligger till i rekryteringsprocessen.

Så välkommen att kika på våra lediga jobb och ansök det eller de jobb som passar dig. Hittar du inget jobb som matchar just nu så registrera istället ditt CV som en spontanansökan. Vi arbetar mycket aktivt med att tillsätta tjänster med hjälp av profilerna i vårt nätverk.

Här kan du ta del av vår fullständiga integritetspolicy.

Har min ansökan kommit in?

Det finns två sätt att säkerställa att din ansökan kommit in till TNG. Direkt när din ansökan registrerats hos oss så får du en bekräftelse till din e-postadress. Du kan också logga in i TNG Talent Network och klicka på ”Följ mina ansökningar”. Där kan du se alla jobb du har sökt den senaste tiden. Har du varken fått en bekräftelse per e-post eller kan hitta din ansökan när du loggar in, så är det bäst att försöka söka jobbet igen. Systemet kommer stoppa din ansökan om den redan registrerats, och det är inte möjligt att söka på samma platsannons flera gånger med samma e-postadress.

Hur långt har ni kommit med min ansökan?

Lättaste sättet att ta reda på hur långt just din ansökan kommit i urvalet för en specifik tjänst är att logga in på ditt konto i TNG Talent Network och klicka på ”Följ mina ansökningar”. Ha också koll på din inkorg och telefon! Så att du kan ta del av eventuella nyheter kring din ansökan och bli inbjuden på intervju.

Kika på filmen för att ta del av hur vi hanterar din ansökan och hur en rekrytering bör gå till enligt oss på TNG. 

Här kan du också läsa om 24 saker vi gör för att du ska kunna söka jobb fördomsfritt.

Svar på vanliga frågor och svar om tjänsten följ din ansökan från TNG

Följ din ansökan

 

Vad är Följ din ansökan?

Sedan 2017 kan du som jobbsökare hos TNG använda den digitala tjänsten Följ din ansökan. Här kan du enkelt i realtid se hur långt rekryteraren har kommit med din ansökan och vilka steg som är kvar i rekryteringsprocessen för att få jobbet.

Vad är fördelarna med tjänsten?

Följ din ansökan är en digital lösning som gör det enkelt att följa dina jobbansökningar live och i realtid genom varje steg i rekryteringsprocessen. Både på mobilen och datorn.

Du får ta del av rekryterarens arbete, hur långt just din ansökan har kommit och regelbunden information om vad som är nästa steg. Det ger en bra överblick över de senaste jobben du har sökt och du kan direkt se om nästa steg kräver en insats av dig eller om det är dags för din rekryterare att arbeta.

Får jag verkligen se det som händer just nu live?

Ja. Så snart rekryteraren väljer att flytta din ansökan till nästa steg, till exempel bjuder in till intervju, kan du också se det live under Följ min ansökan.

Får jag även veta när min ansökan inte längre är aktuell?

Ja. Självklart ska du få veta vad som händer med din ansökan. Vid viktiga händelser meddelar vi dig också direkt via mail eller telefon. Till exempel när vi vill träffa dig på intervju eller om din ansökan tyvärr inte längre är aktuell i urvalet.

Varför gör inte fler företag detta och låter jobbsökaren få insyn i tillsättningen?

Insyn kräver ett strukturerat arbetssätt och vana av att ta strukturerade beslut i rekrytering och urval. För dem som är ovana kan det finnas en rädsla att transparent visa upp vad man gör. På TNG har vi däremot en tydlig fördomsfri rekryteringsprocess vilket möjliggör att vi kan dela med oss av vad som sker live.

Svar på de vanligaste frågorna vi får om inloggning och lösenord när du söker jobb hos TNG

Inloggning och lösenord

 

Jag har glömt mitt användarnamn, hur gör jag?

Ditt användarnamn är samma e-postadress som du använde första gången som du sökte ett jobb eller registrerade din profil hos TNG.

Behöver jag skapa ett konto innan jag söker ett jobb?

Vi vill att det ska vara enkelt att söka jobb. Därför behöver du inte ha något konto registrerat i vårt nätverk innan du söker ditt första jobb via TNG. Istället får du automatiskt en egen profil vid första ansökan och sedan ett personligt aktiveringsmail. För dig som har sökt jobb hos oss tidigare och vill söka fler jobb så loggar du in med din e-postadress och lösenord.

Måste jag logga in för att följa min ansökan?

Tjänsten Följ din ansökan är personlig och kopplad till ditt medlemskonto i TNG Talent Network och dina egna jobbansökningar. Detta är privat information som TNG endast vill dela med dig som skickat in ansökan. Du behöver därför logga in med lösenord.

Jag har glömt mitt lösenord, hur gör jag?

Precis under den vanliga inloggningen på TNG Talent Network kan du beställa ett nytt lösenord genom att klicka på ”Glömt lösenordet” och uppge ditt användarnamn (samma e-postadress som du använde första gången som du sökte ett jobb eller registrerade din profil hos TNG).

Jag vill ändra mitt CV hos er, hur gör jag?

Logga in på ditt konto i TNG Talent Network och klicka på ”Ändra min profil och CV”. Därefter klickar du på ”Dokument” i menyn. Här kan du se alla uppladdade filer, ta bort dokument som inte längre är aktuella samt lägga till ditt senaste CV.

Svar på de vanligaste frågorna vi på TNG får om vår rekryteringsprocess, tester och urval

Rekryteringsprocess, tester och urval

 

Hur lång tid tar en rekryteringsprocess?

Det beror så klart på ett flertal olika faktorer. Ibland har ett företag bråttom och då kan en hel tillsättning vara klar på några timmar. Ibland händer oförutsedda saker och processen tar flera månader. Du kan däremot utgå från att en rekryteringsprocess för ett bemanningsuppdrag (konsultuppdrag) tar ca 2 veckor och en rekryteringsprocess för en direktrekrytering tar ca 6-8 veckor. Läs gärna mer i vår blogg om vilka faktorer som påverkar en rekryteringsprocess.

Vad ska jag tänka på inför en intervju?

Först av allt: du blir inbjuden till anställningsintervju av en anledning – din profil har på en eller flera punkter matchat jobbet du har sökt och vi är nyfikna på att veta mera om vad du kan. Grattis!

Oavsett om det är din första intervju någonsin eller om du har varit på ett femtiotal intervjuer under ditt arbetsliv är det alltid en god idé att förbereda sig. De viktigaste frågorna att fundera på innan är: varför är du intresserad av jobbet, vilka av dina kompetenser matchar det företaget efterfrågar (med andra ord: på vilket sätt skulle du kunna göra ett bra jobb) och slutligen, vad skulle kunna få dig att tacka ja till jobbet om du får erbjudandet?

Vill du ha fler tips på hur du ska klä dig, vad som är typiska ”do’s and dont’s” eller vad som är skillnaden på ett privat eller personligt samtal så rekommenderar vi dig att lyssna på vår jobbpodd som innehåller massor av tips inför en intervju.

Vad ska jag tänka på när jag skriver CV eller uppdaterar min LinkedIn-profil?

Först av allt: det ska vara lätt för den som läser att förstå vad du kan och hur väl du passar jobbet du har sökt. Berätta kort varför du har blivit intresserad av tjänsten och vad just du kan tillföra företaget. Var tydlig med vad du har gjort på tidigare arbetsplatser och vad som är dina styrkor. Använd ett tydligt teckensnitt och se till att det finns luft mellan olika avsnitt. Säkerställ också att dina kontaktuppgifter kan hittas lätt. Vill du veta mera? Lyssna på vårt populära och korta poddavsnitt om CV.

Jag har sökt jättemånga jobb och kommer aldrig vidare till intervju, varför inte då?

Detta kan så klart bero på jättemånga olika saker. Men det är normalt två saker som påverkar hur långt din ansökan kommer i första urvalet:

  1. Alla jobb är olika, trots samma titel. Och hur väl din ansökan matchar jobbet du har sökt beror på kravspecifikationen som finns från företaget. Ibland är det din erfarenhet som är viktigast, andra gånger kan det vara din tillgänglighet – hur snabbt du kan börja ett nytt jobb. Ibland beror det på vilka personliga egenskaper som jobbet kräver eller hur hög logisk slutledningsförmåga du har. Oftast är det en kombination av olika behov hos arbetsgivaren – där erfarenhet och kunskaper viktas mot vissa specifika färdigheter. Men vi gör alltid en helhetsbedömning av ditt CV (eller LinkedIn-profil), testresultat och svar på eventuella kompetensfrågor i samband med ansökan.
  2. Om flera sökanden uppfyller företagets grundläggande krav för att klara av jobbet uppstår det en konkurrenssituation. Det innebär att även om du har rätt erfarenhet och testresultat som ligger i linje med vad som krävs för tjänsten, kan någon annan ha mer erfarenhet eller ännu starkare testresultat och därför matcha jobbet bättre.

Känner du att du borde ha varit bland de mest meriterade personerna så fundera på om du kan förtydliga dina erfarenheter och kunskaper i ditt CV, så att du är säker på att ingen kan missa nivån på din kompetens. Nästa gång blir det din tur!

Vad innebär det att ni vill kontakta mina referenser?

En referens, eller referent som det egentligen är i sakens mening, är en person som kan ge ett utlåtande om hur du är att arbeta med. Alltså någon som, i sin yrkesroll och professionella relation till dig, övergripande kan berätta om vad du är bra på och vilka utmaningar du haft i tidigare anställningar.

En referenstagning sker vanligen över telefon eller via ett digitalt formulär och tar sällan mer än 10–15 minuter. Ibland får referenten legitimerar sin identitet med Bankid. Andra gånger ringer vi växeln till referensens arbetsgivare för att säkerställa att referensen är äkta.

Vanligtvis vill vi kontakta två referenspersoner, helst tidigare chefer som har arbetat med dig i närtid. Men beroende på vilken roll du söker och hur lång erfarenhet du har kan en referens även vara en kollega eller en lärare. Tänk på att alltid be om lov att få använda någon som referens innan du lämnar över kontaktuppgifter till TNG.

Vad innebär er bakgrundskontroll?

I många av våra rekryteringar och konsultuppdrag vill vi göra en ekonomisk och juridisk bakgrundskontroll på våra slutkandidater. Kontrollen sker då som ett sista steg, innan du får ett jobberbjudande.

Syftet är framför allt att säkerställa att du är den du utger dig för att vara, samt eliminera tvivel gällande din framtida arbetsprestation. Ibland finns det regelverk i arbetsgivarens verksamhet som ställer krav på en bakgrundskontroll. Men oftast handlar det om att man vill känna sig trygg med dig som medarbetare och att det inte finns några tvivel på att du är rätt person.

Givetvis berättar vi alltid i förväg om en bakgrundskontroll kommer att bli aktuell och när. Dessutom måste du alltid lämna ett skriftligt godkännande innan en kontroll kan påbörjas. Med andra ord kan vi inte genomföra en bakgrundskontroll utan din kännedom.

Jag har dyslexi. Hur påverkar det er bedömning av mina testresultat?

Syftet med våra rekryteringstester är att ge alla sökande samma möjlighet att lyfta fram sin kompetens och potential med hjälp av ett objektivt verktyg som har gott stöd i forskning om rekrytering och urval. Ett test bryr sig inte om vad du heter, hur du ser ut, hur gammal du är eller varifrån du kommer.

Däremot finns det tidsbegränsade inslag i flera av testerna. Något som ibland kan ge missvisande resultat för den som exempelvis har dyslexi, dyskalkyli eller inlärningssvårigheter. I dessa fall kan vi göra anpassningar för att ge likvärdiga förutsättningar. På samma sätt hittar vi alternativa lösningar för den som har grava synnedsättningar och inte kan göra visuella tester.

Har du någon funktionsnedsättning eller funktionsvariant som du tror kan påverka din förmåga att genomföra våra kompetens- och personlighetstester? Ta då kontakt med den rekryterare som ansvarar för din process eller maila oss på info@tng.se. Helst innan du gör testerna, så att vi kan hitta vi en schysst lösning för just dig!

Testlänken som jag har fått av er funkar inte och jag kan inte öppna testet. Vad ska jag göra?

Tyvärr kan en äldre version av webbläsare eller en inställning i webbläsaren ställa till det ibland. Prova gärna att själv:

Om inget av ovan fungerar får du givetvis maila oss på info@tng.se så hjälper vi dig så snart som möjligt!

Varför får jag tester av er?

När du söker jobb hos TNG är det din kompetens och framtida arbetsprestation som står i fokus. Därför använder vi de urvalsmetoder som enligt forskningen bäst förutser framtida arbetsprestation. Och här ingår arbetspsykologiska screeningtester, som har ett relativt starkt dokumenterat samband.

Testerna hjälper oss också att göra fördomsfria urval så att alla som söker jobb har samma chans att få visa sin kompetens utifrån samma kriterier. Testerna bryr sig inte om vad du heter, hur gammal du är eller ditt ursprung. Fokus ligger enbart på din prestation.

Dina erfarenheter och utbildning som du har skrivit om i ditt CV spelar så klart också roll när du söker jobb. Men för att göra ett så fördomsfritt urval som möjligt så läser vi ditt CV först efter att du gjort testerna. Så när testerna är klara går vi igenom hela din ansökan och gör en helhetsbedömning av hur väl din profil matchar företagets behov.

Måste jag göra testerna vid varje ansökan?

Ja det ingår i vår fördomsfria rekryteringsprocess. När du har gjort ett test så sparas ditt resultat i vårt system i 24 månader och du behöver inte göra om det igen. Därefter används testet när du söker andra liknande tjänster via TNG, och du får nästa gång bara länkar till tester som du inte tidigare gjort. Läs mer om varför vi vill att du gör testerna här.

Jag blev störd när jag gjorde testerna, vad händer nu?

Vi rekommenderar att du sitter ostört när du öppnar och genomför testerna, så du får goda förutsättningar att fokusera och göra ditt bästa. Blev du trots detta oväntad störd mitt i ett test, så kontakta din rekryterare (e-postadress och telefonnummer finns alltid på platsannonsen) eller ring oss på 08-21 92 00, så tar vi reda på ifall du behöver göra testet igen.

Jag kan inte öppna testerna. Jag skickas istället tillbaka till startsidan.

När du klickar på respektive tests namn (som är en länk), så ska du få upp testet i ett nytt fönster eller flik i din webbläsare. Om din webbläsare är inställd på att blockera pop-up-fönster, så kan du därför behöva häva funktionen för att kunna öppna testet. Annars går det ofta bra att använda en annan webbläsare. Då behöver du logga in i TNG Talent Network igen och klicka på testens länk på nytt.

När jag loggar in så står det redan att jag har gjort tester, men jag har inte fått några tester av er. Vad är det som gäller?

Vi vill att det ska vara lätt att söka jobb och har du redan gjort något eller några av testerna som är utvalda för det här jobbet, till exempel när du sökte ett annat jobb, så finns dina resultat sparade hos oss. Vi skickar därför enbart länkar till kompletterande tester.

Jag har inte svenska som modersmål. På vilket språk ska jag göra testerna?

Vi rekommenderar alltid att du genomför alla tester på ditt modersmål eller, i det fall ditt modersmål inte är valbart, på ditt andraspråk. I samband med en testinbjudan berättar vi alltid vad testet är avsett att mäta. Vilket oftast inte är språkkunskaperna. I det fall en tjänst kräver vissa nivåer i svenska, bedömer vi detta via ett renodlat språktest eller andra vägar såsom självskattning och intervju.

Saknar du svar på just din fråga?

Du är alltid välkommen att höra av dig till oss på telefonnummer 08-21 92 00, eller via vår e-post, så hjälper vi dig.

Kontakta TNG idag!

Rekommenderat för dig

Visa alla