TNG
Tips för att jobba hemifrån – så blir du mer effektiv

Tips för att jobba hemifrån – så blir du mer effektiv

Jobba hemifrån på grund av Corona?

I takt med att allt fler arbetsgivare börjar vidta åtgärder för att förhindra spridningen av Coronaviruset blir distansarbete ett högaktuellt ämne. Att jobba hemifrån kan låta lyxigt på pappret, men i praktiken kan det vara lätt att tappa såväl fokus som motivation. Därför hoppas vi på TNG att dessa tips kan hjälpa dig att göra det bästa av ditt hemmakontor!

Att jobba hemifrån har absolut sina fördelar. Du kan spela din favoritmusik hur högt du vill, botanisera i skafferiet och njuta av tanken på att du slipper kollegor som knäcker fingrarna, snurrar frenetiskt på skrivbordsstolen eller knackar på din axel och frågar om du ”sett deras mejl”.

Men det är också lätt hänt att fastna i klassiska jobba hemifrån-fällor. Här är våra bästa tips på hur du undviker dem!

Checklista för att jobba bättre hemifrån i Corona-tider

  1. Kicka igång arbetsdagen
    Visst kan det kännas lockande att rulla raka vägen ur sängen fram till datorn utan att passera garderoben. Kanske lämnar du inte ens sängen? Se upp för den här fällan! Så länge du är klädd för att sova så är din hjärna inställd på just sömn. Och det kommer vara svårare att få den att komma upp i trav, än mindre galopp. Så kör din vanliga morgonrutin – ta en dusch, borsta tänderna, sminka dig, raka dig, gå och träna… Vad som än ingår i din rutin! För gör du dig inte redo för dagen så börjar den aldrig riktigt heller.
  2. Lägg upp dagen som vanligt
    ”Business as usual” gäller även hur du lägger upp din dag. Brukar du ägna morgonen åt fokuserat arbete och eftermiddagarna åt möten och beta igenom mejlen? Kör samma upplägg hemma! Och glöm inte att planera in pauser också. Ingen mår bra av att jobba non stop i åtta timmar. Så ställ dig upp och stretcha, gör en kopp kaffe, titta till dina krukväxter, klappa katten eller plocka ur diskmaskinen. Vad du gör spelar inte så stor roll. Det viktigaste är att du får små av avbrott för att rensa tankarna.
  3. Bestäm en tydlig arbetsplats
    Sängen, soffan, fåtöljen? Nja, välj om möjligt en plats som inte tillåter dig att luta dig tillbaka och slappna av allt för mycket. Men det viktigaste här är att du utser en plats associerad med jobb. Det ökar chansen att du faktiskt får saker gjort när du befinner dig på den platsen. Samtidigt som det hjälper dig att koppla bort jobbet när du avlägsnar dig därifrån.
  4. Gå ut
    En annan vanlig fälla när man jobbar hemifrån är att fastna i samma position hela dagen. Till skillnad från på jobbet då du förmodligen gör små utflykter till kaffeautomaten eller fikarummet och sticker ut och köper lunch eller tar ett möte nere på stan. Undvik fällan genom att göra små avbrott för att gå ut – om så bara runt kvarteret om du vill undvika folksamlingar. Du får frisk luft och nya intryck som omväxling till Slack, videomöten och stirrande in i samma vägg.
  5. Gör chatten till ditt fikarum
    En del av jobbdagen som dessvärre försvinner när du inte är på kontoret är småpratet med kollegor. Ett inslag som inte bara piggar upp och kanske får dig att skratta, utan också kan vara en källa till inspiration och nya idéer. En bra lösning här är att använda chatten (exempelvis Slack) som mer än bara ett jobbforum. Hör av dig till dina kollegor och kolla hur de mår, skicka en rolig GIF, länk eller intressant artikel. Det kanske inte är samma sak som att ses, men det hjälper att påminna folk om att du inte bara försvunnit ut i tomma intet. Eller för all del, ring upp dem! Ofta är det mer effektivt och du undviker missförstånd. Och ibland kan man behöva höra en annan röst för att bryta känslan av isolering.
  6. Sätt gränser för att undvika distraktioner
    Tyvärr. Du är sannolikt inte så bra på att jobba med bakgrundsljud som du tror. Och det är lätt hänt att den där ”ska bara titta 5 minuter” förvandlas till ett maraton innan du hunnit blinka. Desamma gäller tv-spel, böcker – ja, i princip allt utom musik. En bra tumregel är att om du inte skulle göra det på kontoret bör du undvika det när du jobbar hemifrån också. Så se till att sätta upp tydliga gränser – även om ingen ser dig.
  7. Förbered ditt snacks
    Sugen på ett snack? Jo, visst är det ett perfekt litet avbrott att gå och hämta något gott att tugga på. Men risken finns att det går överstyr. Se därför till att ladda upp med hyfsat nyttiga saker att knapra på så att du inte plötsligt sitter där och mår illa efter att ett helt kakpaket slunkit ner av bara farten, samtidigt som du försökte ta dig an en klurig uppgift. Ett annat bra tips är att laga så pass mycket middag att det finns rester kvar dagen efter.
  8. Logga ut
    När du jobbar på ett kontor finns en tydlig markering på när arbetsdagen är slut: Du går därifrån. Se till att skapa någon form av liknande avgränsning hemma genom att logga ut från Slack, byt plats eller allra helst – gör något helt annat som får dig på andra tankar än jobb.
Fördomsfri rekrytering och bemanning med TNG

Så kan du som chef underlätta vid distansarbete

Etablera tydliga regler kring digital kommunikation

Precis som ni säkert har sociala koder på kontoret (exempelvis hörlurar = vänligen stör ej) kan det underlätta att definiera vilka regler som gäller när hela eller delar av teamet jobbar på distans. Till exempel kan ni enas om stänga av chattnotiser när man behöver arbeta ostört. Eller att ändra chattstatus till ”in a meeeting” när man är upptagen i telefon så de andra vet när de kan räkna med att få svar. Gör detta till en pågående diskussion i teamet så ni hittar vad som funkar för er!

Introducera dagliga eller veckovisa stand-ups

När ni inte träffas fysiskt är det svårare att ha koll på vad alla jobbar med och vad som är på gång. Här är kortare möten, så kallade ”stand ups” en bra lösning. Avsätt 10 minuter där varje person kort berättar:

  • Hur det gått sen sist
  • Allas plan för dagen/veckan
  • Om det är något man kört fast med eller behöver hjälp med
Lyft arbetsmiljöfrågan

Kom ihåg att du som arbetsgivare har ett arbetsmiljöansvar även om arbetet sker på distans. Därför behöver du påminna om och ge tydliga guidlines för vad dina medarbetare bör tänka på i form av ergonomi och de fysiska aspekterna när man jobbar hemma under en längre period.

Peppa!

När teamet inte sitter tillsammans kan alla behöva en liten extra boost för att bli motiverad. Särskilt just nu, som motvikt till den negativa kommunikation som sker i samband med coronaviruset. Exempelvis kan du lyfta fram och påminna om fördelar och positiva effekter av att jobba hemifrån.