Så använder vi AI i vår kommunikation
etisk, transparent och medveten AI-kommunikation
På TNG Group använder vi artificiell intelligens som ett kreativt verktyg i vårt dagliga marknads- och kommunikationsarbete – både inom text och visuellt material. Här nedan berättar vi hur vi tänker och arbetar med AI med full transparens.
Vi kombinerar AI-teknikens möjligheter med mänsklig fingertoppskänsla. På TNG ser vi det som en viktig pusselbit för att hålla oss uppdaterade om de senaste marknadstrenderna, men också för att möta kandidater, kunder och konsulter med den senaste tekniken.
Dessutom tror vi att det krävs för att skapa värdebaserat innehåll med kvalitet, relevans och integritet i dagens allt mer föränderliga omvärld.
Texter med AI – källkritik och ansvar i varje ord
När vi använder AI som stöd när vi till exempel skriver artiklar eller informationssidor, sker det alltid under mänsklig kontroll. Alla texter faktagranskas, korrekturläses och bearbetas noggrant av våra medarbetare. AI används som ett verktyg – aldrig som en slutgiltig avsändare. Arbetet sker alltid med ett medvetet och etiskt förhållningssätt. Och en tydlig insikt att det kan förekomma hallucinationer och bias i AI-genererat material. Något vi löpande granskar och kontrollerar.
Bygger en text på statistik, forskning eller rapporter? Då hänvisar vi till källan och faktagranskar alltid att data som presenteras är korrekt och att AI-verktygen inte hallucinerar. Vi tror på öppenhet och att våra besökare har rätt att veta var informationen kommer ifrån.
AI i jobbannonser
I vissa fall använder vi AI för att hjälpa till med formuleringar eller struktur i våra jobbannonser. Det kan handla om att ta fram en första version av en inledning, en rubrik eller summera våra uppdragsgivares kravspecifikationer. Men: varje platsannons granskas och skrivs färdigt av en människa. Mycket för att vi bland annat vet att bias kan smyga sig in i form av ordval. Ord som historiskt använts i annonser som idag kan uppfattas exkluderande och kan minska ansökningar från kandidater med rätt kompetens. Och vi tar alltid rätt kandidatmålgrupp, uppdragivarens varumärke och vår tonalitet i beaktande innan annonserna publiceras.
AI används aldrig i rekryteringsbeslut
Under våra rekryteringar och konsulttillsättningar sker alla CV-granskningar, personbedömningar och beslutsfattanden av erfarna och utbildade rekryterare. Inte av AI-algoritmer. I vissa fall tar vi AI till hjälp under rekryteringsprocessen men då som ett stödverktyg. Vi värdesätter och vet vikten av den mänskliga förståelsen och det professionella omdömet i varje rekrytering.
Bilder med AI – ett medvetet komplement
Vi använder i första hand bilder vi fotograferat själva eller bilder köpta från bildbanker, men använder ibland AI för att skapa kompletterande visuellt material. Det handlar oftast om att vi exempelvis upplever att det saknas representativa bilder eller motiv som lyfter fram olika perspektiv på kompetens. När vi gör det är vi fullt medvetna om frågor kring upphovsrätt och etik. Ett exempel på detta är bilden som är publicerad ovan.
Alla hel-, eller delvis, AI-genererade bilder tas fram med unika prompts, med strikta riktlinjer att motverka bias och indirekt diskriminering. Bilderna används med omtanke, så att de inte riskerar att vilseleda eller inkräkta på någon annans verk.
Balans mellan teknik och det mänskliga
På TNG Group ser vi AI som ett stöd i vårt arbete – inte en ersättning. Vi kombinerar tekniska möjligheter med mänsklig expertis, och vi gör det på ett ansvarsfullt och transparent sätt. För oss är det självklart att låta människan ha sista ordet – oavsett om det gäller ord, bild eller rekryteringsbeslut.
Har du frågor eller funderingar kring hur vi arbetar med AI i vår kommunikation och marknadsföring? Hör av dig till vår marknadschef Charlotte Ulvros charlotte.ulvros@tng.se.