TNG
Så ger du dina nya medarbetare en bra onboarding

Det här vill alla nyanställda veta!

Tips för att din nya medarbetare ska få en bra onboarding

Anställningsavtalet är signerat och ni har skakat hand. Grattis! Rekryteringen är över och du har snart din nya medarbetare på plats. Men innan du kan luta dig tillbaka i stolen bör du se till att förbereda en riktigt bra onboarding. Vad ni gör nu kommer nämligen direkt påverka hur medarbetaren uppfattar dig, arbetsplatsen och företagets employer brand. Och en bra onboarding visar sig direkt i prestation och resultat.

Exakt när processen för onboarding startar är omtvistat. En del menar att det sker redan under rekryteringen, från första kontakten eller åtminstone från första personliga mötet – anställningsintervjun. För redan här börjar er framtida medarbetare att samla på sig intryck utifrån ert bemötande och effektiviteten i processen.

Detta brukar sammanfattas som kandidatupplevelse – vars mål är att alla kandidater som är i kontakt med er får en positiv upplevelse. Oavsett hur långt de kommer i urvalet.

Så långt hänger de flesta arbetsgivare med. Åtminstone i teorin. Tyvärr är det många som sedan missar vad man behöver göra i nästa steg. Det vill säga när du har gett ditt anställningserbjudande och kandidaten tackat ja. För oavsett om din kandidat kan börja jobba redan imorgon eller efter tre månaders uppsägningstid, finns det några saker du bör tänka på för att säkerställa att er relation blir långvarig och intresset bibehålls hela vägen.

Läs även: Chefens nyårslöften – om jobbsökarna får bestämma

Haloeffekten som knep

Inom rekrytering talas det om ett begrepp kallat ”haloeffekten”. Lite förenklat innebär det att om man får en första positiv bild av en person, så kommer man som människa också automtiskt fortsätta leta efter tecken som stärker det positiva intrycket. Det är fullständigt mänskligt och handlar om att vi förutsätter att en positiv egenskap måste hänga ihop med flera. Det låter ju trevligt, även ifall det som rekryterare kan vara förödande att basera sitt urval på en sådan förenklad slutsats.

Men när det kommer till onboarding kan du som chef faktiskt använda haloeffekten till din fördel. Genom att tidigt bygga upp positiva förväntningar och besvara dessa för din nya medarbetare, ökar chansen till att hen letar efter fler positiva tecken på att du är en god chef på en trevlig arbetsplats. Så underskatta inte det första intrycket.

Läs även: Mjuka kompetenser – hemligheten bakom en hållbar rekrytering

Det här vill din nya medarbetare veta!

 

  • Hur ser min introduktion ut?

    Kommer jag ha en handledare eller vem introducerar mig till system, lunchutrymmen och lokala rutiner? Finns det utbildningar att tillgå och vem bokar in mig? Vem vänder jag mig till i olika frågor och hämtar support? Förväntas jag vara inläst på något redan innan jag börjar?

  • Vilka är mina kollegor?

    Chefen har jag träffat, men vem kommer jag sitta bredvid? Hur många är vi på avdelningen, vilka kommer jag samarbete med i andra delar av organisationen? Har mina kollegor samma bakgrund som mig eller förväntas vi komplettera varandra? Hur ser fördelningen ut i åldrar och kön? Vilken kultur präglar relationerna på företaget? Kommer jag känna att jag passar in?

  • Vad förväntas jag prestera första dagen, veckan och månaden?

    Vilka är mina mål? Hur snabbt förväntar sig min chef att jag är fullärd och hur tar jag mig dit? Kommer jag ha andra till hjälp eller hänger det helt på mig ifall jag når mina mål?

  • Vilka förmåner har jag tillgång till?

    Hur många semesterdagar erbjuder ni? Finns det möjlighet till förskottssemester och friskvårdsbidrag? Flextid låter bra, men vilken tid är det okej att man faktiskt kommer på morgonen?

  • Vilka aktiviteter och projekt kan jag engagera mig i?

    Vad är på gång inom företaget just nu? Finns det något projekt som kan passa mina intressen och där jag kan bidra utifrån min kompetens? Hur ser framtidsplanerna ut på min avdelning och på företaget i stort? Vilka är våra affärsmål?

  • Hur mycket får jag lov att dela med mig av min upplevelse som nyanställd?

    Är det okej att jag berättar om mitt arbete på LinkedIn? Hur ser företaget på sociala medier och vilken betydelse har jag som medarbetare för företagets varumärke?

  • Hur ger jag feedback?

    Vill företaget ta del av mina upplevelser som nyanställd och vem vänder jag mig till för att ge återkoppling? Om jag upptäcker problem, ska de döljas eller lyftas till ytan?

Läs även: Så kan du som chef underlätta för anställda med småbarn

Ladda ner TNG:s onboarding-guide

 

 

Hur säkerställer du en bra onboarding? Ladda ner vår guide med konkreta tips!

LADDA NER GUIDEN HÄR!