TNG
Bild som väger AI mot mänsklig förmåga hur man mäter AI-kompetens

Lästid: 4 minuter

Senast redigerad:

AI-kompetens – vad, hur och varför?

Så mäter du AI-kompetens när du ska rekrytera

AI-kompetens har blivit en avgörande konkurrensfaktor, både i Sverige och internationellt. Inte bara för att förstå tekniken, utan för att bygga team som kan omsätta AI till tillväxt, innovation och resultat. I den här artikeln reder vi ut vad AI-kompetens egentligen är, hur du mäter den och varför den kan vara avgörande för din framtida tillväxt.

Efterfrågan på AI-kompetens ökar. Enligt PwCs undersökning AI Jobs Barometer 2025 ökade jobb som krävde hög AI-kompetens globalt med 7,5 % förra året. I Sverige går det lite långsammare. Enligt samma undersökning är det 2,3 % av utannonserade tjänster i Sverige som kräver AI-kunskaper. Motsvarande siffra förra året var 1,6 procent.

Enligt PwC är det störst efterfrågan på AI-kompetens inom informations- och kommunikationsjobb. Här ställer ungefär var tionde annons krav på AI-kompetens, vilket kan jämföras med drygt sex procent för ett år sedan. 

På TNG ser vi också en ökad efterfrågan på AI-kompetens och får dagligen frågor från uppdragsgivare, något som också speglas i vår nya undersökning om AI på jobbet. Här framkommer att 29 % av cheferna som medverkat i undersökningen tycker att AI är viktigt, eller mycket viktigt, när de ska rekrytera eller hyra in personal.

Definition av AI-kompetens

Men vad är då AI-kompetens? Det finns lite olika definitioner men på TNG har vi tagit fram följande:

”AI-kompetens är förmågan att förstå, använda och utveckla AI genom teknisk kunskap, praktisk tillämpning och adaptiva kognitiva förmågor.”
– Talent Navigation Group, TNG

Vad innebär det? Rent konkret handlar det om att vara nyfiken, ha ett kritiskt tänkande, resilience (uthållighet) och en vilja att ständigt lära sig nytt. När organisationer stärker sina team med medarbetare som både förstår tekniken och besitter adaptiv förmåga, ökar förutsättningarna för effektivare arbete, högre produktivitet och innovation. Med andra ord – förmågan att växa.

Utvalda soft skills kritiska vid bedömning av AI-kompetens för TNG

Soft skills allt viktigare

World Economic Forums syn pekar åt samma håll. De har listat vilka färdigheter som krävs för att lyckas 2030. På listan finns hårda skills men övervägande lyfter de fram soft skills som teknisk läskunnighet, kreativt tänkande, flexibilitet, nyfikenhet och viljan att lära. Dessutom kommer ledarskap inom förändring framåt spela en viktig roll för att lyckas ställa om i AI-eran.

En annan förmåga som det pratas allt mer om är AI-litteracitet, eller AI Literacy på engelska. Det handlar om förmågan att förstå, använda och förhålla sig kritiskt till AI. En blandning av de soft skills som vi på TNG delat upp i teknisk förståelse och kritiskt tänkande.

Utmaningen för arbetsgivare blir därför att mäta potentialen hos jobbsökare, konsulter och personal internt, för att ta reda på hur hög AI-potentialen är, och om de kan upskillas eller re-skillas.

Ett ramverk för AI-kompetens

Allt fler pratar samtidigt om att se på AI-kompetens som ett ramverk. Trendence Institut föreslår tre kunskapsnivåer:

  • AI Know-How som innebär teknisk förståelse av modeller och teknologier.
  • AI Literacy handlar om praktisk användning i vardagen (se tidigare förklaring).
  • AI Mindset förmågan att snabbt kunna anpassa sig till nya utvecklingar.

Så mäter TNG AI-kompetens

Kan man då mäta AI-kompetens vid rekrytering eller konsultuppdrag? På TNG anser vi att det är fullt möjligt, men det kräver en tydlig struktur kring vad som ska mätas och en bedömning av kandidatens förmåga att gå från en traditionell roll till mer AI-intensiva tjänster.

På TNG mäter vi AI-kompetens varje dag. Så här går det till:

  1. Tester för Future Readiness: Härmäter vi potentialen hos sökande att ta till sig AI och digital innovation.
  2. Soft skills och personlighet: Via kravprofil, arbetspsykologiska tester och strukturerade kompetensbaserade frågor mäter vi de mjuka förmågor som blir kritiska framåt.
  3. Logisk och analytisk förmåga: Dessa egenskaper är viktiga för att visa om personer har utvecklat förmågan att lära sig nytt.
  4. Praktisk tillämpning och erfarenhet i yrkesroll: Här kopplar vi den praktiska AI-användning till varje specifik roll och skräddarsyr relevanta frågor baserat på praktisk tillämpning.

Chefer frågar inte

Kunskapen om att mäta AI-kompetens är dock låg, liksom engagemanget. Enligt vår senaste undersökning från TNG framkommer att bara 12 % av jobbsökare har fått frågor om sitt AI-användande vid en intervju det senaste året. Inom försäljning är det 11 %, tekniska chefer har bara agerat i 7 % av mötena. Långsiktigt kan det uppstå problem eftersom risken är stor att organisationer missar att fånga upp kompetens som kan driva AI-transformationen framåt.

Chefer frågar inte om AI-kompetens enligt undersökning från TNG

Glappet mellan kandidaters AI-användning och arbetsgivarnas rekryteringsfrågor är inte unikt för Sverige. Vi ser samma mönster globalt. AI är vardag för jobbsökare, men fortfarande närmast osynligt i rekryteringsurvalet. Ett fenomen som brukar kallas AI blind Spot.

Att chefer i Sverige sällan frågar går i linje med en internationell undersökning publicerad i Harvard Business Review (2025). Här diskuterades AI i hälften av alla intervjuer, men att konkreta frågor bara förekom i 2,2 % av alla intervjuer.

I grunden handlar AI-kompetens om att framtidssäkra organisationer. Att hitta metoder som går att mäta. För AI-kompetens är mer än att kunna tekniken. Eller än att alla ska kunna koda. Det handlar istället om hur vi samexisterar med tekniken och låter våra mänskliga förmågor stärkas av den. Organisationer som förstår det, som har en tydlig AI-strategi och börjar mäta, kommer ligga steget före i sin kompetensförsörjning.

Vill du framtidssäkra din organisation?

Känner du att du som arbetsgivare saknar verktyg för bedömning av AI? Genom att ta hjälp och mäta AI-potentialen kan vi på TNG hjälpa till att framtidssäkra din organisation. Det gör varje rekrytering och konsulttillsättning till ett tillväxtbeslut – inte bara ett kompetensbeslut. Hör av dig så tar vi en första dialog!

Ja, låt oss sätta igång!

Nyfiken på fler insikter om AI och ledarskap?

Ladda ner rapport från TNG med nya perspektiv på ledarskap i AI-eranÅtta av tio tjänstemän använder redan AI i sitt arbete, men ledarskapet hänger inte alltid med. Resultatet är ett växande AI-gap mellan medarbetare som driver utvecklingen och chefer som saknar strategi, riktlinjer och stöd.

I TNG AI Insights 2025 kartlägger vi hur svenska organisationer faktiskt använder AI – och var både bristerna och möjligheterna finns.

Ladda ner rapporten

Rekommenderat för dig