TNG
Rapport om kundtjänst-medarbetares krav och förväntningar vid rekrytering

LADDA NER HÄR!

Kundtjänst i fokus – statistik från TNG:s fördomsfria kandidatundersökning 2018

Ny rapport: Så vill kundtjänstmedarbetare bli rekryterade

Rekryterar du inom kundtjänst och administration? Funderar du på hur du kan vässa ert erbjudande och er kandidatkommunikation för att bli mer attraktiv som arbetsgivare? Då är det här rapporten för dig. Med utgångspunkt i TNG:s stora kandidatundersökning 2018 delar vi med oss av konkreta tips för en framgångsrik kundtjänst-rekrytering. Ladda ner rapporten via formuläret ovan!

I takt med digitaliseringen blir kundtjänsten allt mer komplex och avancerad. Och när ny teknik inom artificiell intelligens och chatbotar tar hand om enklare ärenden kortas svartiderna och medarbetarna får mer tid åt att lägga på kundupplevelsen – något som ställer högre krav än någonsin på serviceförmåga samt potential att utvecklas sida vid sida med tekniken.

För att attrahera och behålla medarbetare som både har rätt kompetens, ambition och inställning till jobbet gäller det att lyssna på vad de som söker jobb inom branschen idag faktiskt efterfrågar. Visste du till exempel att:

  • 53 % inom kundtjänst och administration gärna slipper skicka med ett foto på sig själva när de söker jobb?
  • 65 % vill bli anställda för att de kan tillföra något nytt till företagskulturen, snarare än att passa in i en förutbestämd mall?
  • 81% tycker rekryteringsprocesser ofta tar för lång tid?

I rapporten hittar du bland annat tips och statistik kring:

Platsannonsen
– detta fångar kundtjänst-kandidaternas ögon

Chefen och intervjun
– så vill kundtjänst-medarbetare att chefen ska agera

Insyn och feedback
– så mycket insyn kräver jobbsökare i processen

Om TNG:s fördomsfria kandidatundersökning
Ladda ner TNG:s kandidatrapport 2018 här!1 522 respondenter deltog i undersökningen under våren 2018. Jobbsökarna kom från plattformar som Careerbuilder, Blocket Jobb, StepStone, Arbetsförmedlingen, StepStone, Linkedin, Facebook och CS-jobb med flera och motsvarar ett representativt och slumpmässigt urval av jobbsökande i Sverige inom områden som ekonomi, teknik, IT, finans, marknadsföring, kundservice, försäljning, administration, HR, inköp och logistik.

Under hösten 2018 kommer TNG löpande släppa fördjupande artiklar kring resultatet från rapporten, samt branschspecifika guider kring hur jobbsökande inom olika yrkeksområden vill bli bemötta under en rekryteringsprocess.

Har du frågor om undersökningen är du välkommen att kontakta oss på info@tng.se

Vill du läsa hela rapporten? Då hittar du den här!