TNG
TNG listar kreativa rekryteringskampanjer för inspiration när du ska rekrytera och nå ut till rätt kandidater.

Lästid: 4 minuter

Senast redigerad:

13 kreativa rekryteringskampanjer som sticker ut

Lyckade rekryteringskampanjer från platta paket till kodgåtor

Rekrytering behöver inte alltid följa en given mall. Tvärtom visar historien att de mest kreativa rekryteringskampanjerna ofta är de som lyckas väcka uppmärksamhet hos rätt målgrupp. Så låt dig inspireras av några uppfinningsrika och annorlunda rekryteringskampanjer som på olika sätt lyckats locka rätt kandidater i rätt sammanhang och samtidigt stärkt arbetsgivarvarumärket.

Enligt LinkedIn Global Talent Trends är upp till 73 % av kandidater idag passiva. Det innebär att de inte aktivt söker jobb men är öppna för nya möjligheter om rätt erbjudande dyker upp. Samtidigt visar Deloittes Global Gen Z and Millennial Survey att många kandidater i dag prioriterar meningsfullt arbete, tydligt syfte och värderingar när de väljer arbetsgivare.

Det ställer krav på arbetsgivare att inte bara att nå ut brett, utan att synas i rätt sammanhang och kommunicera på ett sätt som upplevs relevant och meningsfullt för målgruppen.

Här lyfter vi 13 kampanjer från hela världen som visar hur idéer utanför boxen faktiskt ledde till nya kollegor. Vilken är din favorit?

IKEA Australien – jobb i platta paket

När IKEA behövde rekrytera nya medarbetare i Australien valde de ett ovanligt men briljant grepp: de gömde jobbeskrivningar i sina möbelförpackningar. På så sätt kunde deras kunder bokstavligen packa upp sin nästa karriärmöjlighet hemma i vardagsrummet. Kampanjen genererade över 4 000 ansökningar och 280 rekryteringar. Budget: noll kronor.

Volkswagen – budskap under bilen

För att hitta nya mekaniker skickade Volkswagen skadade bilar till verkstäder runt om i Tyskland – med platsannonser fästa på bilarnas underrede. Ett oväntat ställe, men precis där rätt person skulle se det. Det kreativa greppet ledde till flera rekryteringar och stärkte samtidigt arbetsgivarvarumärket som en innovativ aktör.

Red 5 Studios – iPod med personligt tilltal

För att konkurrera med större techbolag om samma eftertraktade utvecklare gick Red 5 Studios all in på personligt tilltal. De handplockade 100 drömkandidater som redan hade jobb och skickade dem varsin iPod med ett inspelat meddelande från vd:n, där han hyllade deras arbete och bjöd in dem att söka. Resultatet? 90 svarade och tre bytte arbetsgivare.

Jung von Matt – annons i Lorem Ipsum

Tyska byrån gömde en platsannons i en Lorem Ipsum-generator, ett verktyg som används av designers varje dag. Texten såg ut som nonsens, men var i själva verket en dold inbjudan. Över 14 000 klickade sig vidare. Ett genialiskt sätt att möta kreatörer exakt där de befinner sig.

Quixey – programmering med belöning

För att sticka ut i konkurrensen om utvecklare lanserade Quixey ett kodpussel som skulle lösas på 60 sekunder. Den som lyckades fick 100 dollar direkt och Quixey fick tillgång till ett skräddarsytt urval av talanger. Utmaningen blev snabbt viral i techforum och resulterade i flera träffsäkra rekryteringar.

Google – billboard med gåta

En kryptisk matteekvation på en anonym billboard i Silicon Valley väckte uppmärksamhet. De som löste gåtan kom till en hemlig webbsida, där de möttes av nästa utmaning. Hela resan var ett genialt filter. Bara de mest nyfikna och skarpa problemlösarna nådde fram till slutet – och till jobberbjudandet.

Innovativ rekryteringskampanj från Google.

MGM Grand – Iron Chef-style

MGM Grand behövde en ny kökschef och vände blicken inåt. Genom att arrangera en intern matlagningstävling à la Iron Chef tävlade lag från hela hotellverksamheten om rollen. Vinnaren blev en 23-årig souschef från personalmatsalen, som senare kom att öka försäljningen med 400 %.

OgilvyOne – sälj en tegelsten

”Sälj oss en tegelsten.” Med det uppdraget utmanade OgilvyOne säljare världen över att visa vad de gick för. Pitcharna blev publika i sociala medier och engagemanget var massivt. De bästa fick tävla live på Cannes Lions, och vinnaren belönades med en praktikplats. Ett briljant sätt att kombinera employer branding och urval.

Mastercard Canada – #internswanted

För att hitta framtidens talanger bjöd Mastercard in studenter att pitcha idéer för ett kontantlöst samhälle – på sociala medier. Genom #internswanted blev både idéerna och det digitala engagemanget bedömt. Resultatet?Över 500 kvalificerade kandidater och ett tydligt statement om att Mastercard menar allvar med innovation.

Uncle Grey – rekrytering i spelvärlden

Danska byrån Uncle Grey visste att deras nästa utvecklare troligen fanns i spelvärlden – inte på LinkedIn. Så de tog rekryteringskampanjen till Fortress 2, där topprankade spelare fungerade som ambassadörer. På bara en vecka fick de in över 50 ansökningar. Målinriktat, kul och effektivt.

Försvarsmakten – “Vem bryr sig?”

En svart låda i centrala Stockholm. Inuti satt en person som bara kunde gå ut om en främling frivilligt tog deras plats. Hela experimentet livesändes i fyra dygn. Kampanjen väckte engagemang och medmänsklighet,– samt genererade över 9 000 ansökningar till Försvarsmakten.

Royal Marines – 99,99 % behöver inte söka

Med budskapet ”99,99 % behöver inte söka” vände Royal Marines på allt. I stället för att locka många, valde de att skrämma bort alla utom de mest motiverade. Det blev en kraftfull signal om vilka de söker och kampanjen vann både uppmärksamhet och rätt typ av ansökningar.

Atlassian – “We’re coming to steal your geeks”

Atlassian satte sig i en buss och turnerade genom Europa för att träffa utvecklare face-to-face. Med events, kodtester och intervjuer längs vägen lockade de till sig kandidater i realtid. Hela 15 personer valde att flytta till Sydney. En kreativ rekryteringsresa som satte företaget på kartan globalt.

Källa: 13 of The Most Creative Recruitment Campaigns (Social Hire)

TNG: För dig som vill tänka nytt kring kompetensförsörjning

På TNG arbetar vi förvisso inte med tegelstenar eller billboard-gåtor. Men vi vet att rekrytering och konsultuthyrning blir mer träffsäker när vi vågar tänka nytt, utmana fördomar, bredda perspektiven och ifrågasätta invanda arbetssätt.

På så sätt hjälper vi våra kunder att hitta kompetens som de annars riskerar att missa. Genom datadriven, inkluderande och framtidssäkrad rekrytering och interim.

Vill du få hjälp att tänka nytt och kreativt för att hitta framtidens kompetens? Hör av dig till oss på TNG och boka ett strategiskt samtal med våra rekryteringsexperter. Tillsammans hittar vi vägarna som tar dig framåt och når fram i bruset.

Kontakta TNG idag!

Rekommenderat för dig