Sök
Gästblogg om artificiell intelligens Ai i rekrytering av Peter Siljerud för TNG

Gästblogg: Artificiell intelligens (AI) inom rekrytering

Peter Siljerud, AI-forskare och trendspanare, gästbloggar om artificiell intelligens (AI) inom rekrytering hos oss på tng.se. Här bjuder han på lite tankar kring fenomenet AI och hur det kan, och redan används, i rekryteringssammanhang.   

Peter Siljerud gästföreläser om AIBrukar du använda artificiell intelligens? Om du svarar nej på frågan kanske följande kommer att överraska dig: du använder antagligen artificiell intelligens dagligen, även om det sker utan din vetskap.

Varje gång du använder fingeravtryck eller irisskanning för att låsa upp mobilen använder du AI. Varje gång du använder Facebook eller Instagram anpassas annonserna utifrån AI-algoritmer. Varje gång du använder Google Translate översätts texten med hjälp av AI. Varje gång du kollar på böcker online är rekommendationerna baserade på AI, och när du trycker på orderknappen kontrolleras ditt betalkort med AI för att upptäcka eventuellt missbruk. Och så vidare.

Under de senaste åren har det pratats flitigt om digitaliseringen. Det som istället kommer att dominera diskussionen de kommande åren är artificiell intelligens. Artificiell intelligens håller på att förändra allt. Sannolikt bevittnar vi just nu det mest dramatiska teknikskiftet vi sett sedan internets genombrott. Och ingen bransch kan ducka för utvecklingen, även rekrytering kommer att påverkas. Här handlar det om att AI kommer att skapa mer objektiva processer och urval, scanna av CV snabbare och mer rättvist, förbättra kandidatupplevelsen, optimera hur vi skriver platsannonser och analysera intervjuer.

Nedan lyfter jag fram ett par exempel där AI används redan idag för att kan förenkla och förbättra arbetet.

AI-optimering av platsannonser

Ett företag som utmärker sig just nu är det AI-baserade verktyget Textio som optimerar platsannonser. Det kan exempelvis föreslå om uttrycket ”intresserad” istället bör bytas ut mot ”passionerad” för att få fler sökande till en tjänst, eller förtydliga om du som rekryterare vinklar din text för mycket mot en viss kandidatmålgrupp vilket exkluderar andra. Med bättre ordval kan svarsfrekvensen få en rejäl skjuts uppåt och kan öppna upp mot nya talanger.

Chattbotar skapar bättre kandidatupplevelse

Rekryteringsbottar är ett fenomen som har fått allt större spridning. När det kommer till rekrytering kan en chattbot genomföra en initial anställningsintervju och samla in information om kandidatens utbildning, tidigare arbeten och önskemål. Den kan också analysera information för att omedelbart avgöra om personen ska gå vidare i processen eller ej. Men framför allt handlar det om att förbättra den löpande kommunikationen med kandidaten för att optimera kandidatupplevelsen. Nya bottar släpps varje dag – men än så länge finns det få rekryteringsbottar på svenska.

Analys av röst- och ansiktsrörelser

Med AI kan man också göra en djupare analys av kandidater enbart baserat på hur de talar. Utifrån ett femton minuters röstprov kan man studera vilket tonfall de har, vilka ord de använder och hur meningsbyggnaden ser ut. Utifrån detta går det att bedöma personlighetsdrag som öppenhet, entusiasm och empati. Man kan se om en person är vänlig, välorganiserad eller statusdriven – och matcha detta mot den önskade profilen.

Detsamma gäller ansiktsrörelser. Företag som Hirevue växer snabbt, men även TNG:s nyinvestering i en riktig robot – Matlda – kommer kunna analysera kandidater snabbt med AI och machine learning.

Effektivare bokning av intervjutider

 Fler nya verktyg för att effektivsera rekryteringsprocessen utvecklas också i snabb takt. Ett område där många ser tidsbesparingar är i samband medbokning av intervjutider. Ett exempel på det här är det AI-baserade mötesverktyget Clara som automatiskt hanterar alla kalenderbokningar för rekryterarna.

Detta är bara några exempel inom rekrytering – en bransch där allt fler drar nytta av AI för att skapa kraftfulla lösningar. Sannolikt innebär det stora skifte som artificiell intelligens innebär att det är svårt att blunda för utvecklingen. När konkurrenter framgångsrikt börjar implementera AI-baserade produkter och tjänster finns en starkt motiverande faktor att investera ännu mer. Detta tvingar andra aktörer till handling vilket skapar en inlåsningseffekt där ingen i längden kan stå emot – för utan AI kommer man inte vara med i spelet.

AI kan bygga fler och bättre relationer

Rekrytering kommer i framtiden allt mindre att handla om intuition och allt mer om beräkningar och analys. Detta kan låta tråkigt, men man kan också vända på resonemanget och se på fördelarna. Tänk dig att du kunde lägga mindre tid på pappersarbete, mötesbokningar och annat administrativt arbete. Tänk dig att du istället kunde ägna mer tid åt mänskliga relationer och strategiskt arbete. Tänk dig att du fick fler och bättre sökanden till varje utlyst position, inklusive personer som lätt förbigås i traditionella rekryteringsprocesser. Tänk dig att du får en rättvisare och mindre fördomsfull process där saker som ålder, kön och etnicitet inte fäller avgörandet. Låter det inte rätt bra?

Peter Siljerud är civilingenjören som blev framtidsforskare. Han är utbildad inom AI men är också en erfaren och internationellt uppskattad talare som har inspirerat över 40 000 personer genom åren. Peter är kursledare för den nya utbildningen ”Artificiell intelligens – grundkurs”. Läs mer om utbildningen här: http://futurewise.se/aikurs/