TNG
Trend virtual reality rekryteringstrend

Lästid: 2 minuter

Senast redigerad:

Trend: Virtual reality gör entré

Virtuell verklighet ger inblick i företagen

Virtual reality har nu kommit till rekryteringsvärlden. Målet är att ge kandidater en inblick i vardagen på en arbetsplats se vem de ska jobba med och göra dem redo för ett nytt jobb utan att de behöver vara på plats.

Med virtual reality (VR) kan de sökande titta in i företaget och se hur det verkligen ser ut – från sin egen soffa. De kan se hur teamet ser ut, dess mångfald och arbetsmiljö. Det innebär i sin tur att företag måste vara transparenta, för när kandidaten väl är på plats bör verkligheten motsvara deras VR-bild.

Nya möjligheter i anställningsprocessen

Ett annat potentiellt användningsområde för VR är att utmana kandidater i verklighetstrogna situationer. Ett företag som ska testa detta är Lloyds Banking Group. Sökande ska i en intervju inte längre behöva redogöra för hur de skulle lösa ett problem, utan får istället visa via virtuella världar. Företaget kan med VR-headset följa hur den sökande förbereder sig för att lösa problemet. De kan också se hur de löser det och hur sökande reagerar när de stöter på problem. Tanken är att skapa en mer rättvis och fördomsfri process där resultatet ska stå i fokus istället för intervjuarens tolkning av intervjusvaren.

Här på hemmaplan i Sverige finns det flera företag som börjar titta på området. I Kungsbacka har t.ex. Arbetsförmedlingen erbjudit en lokal arbetsgivare att intervjua arbetssökande med VR-teknik. På distans via VR-glasögon i Arbetsförmedlingens lokaler genomförde de virtuella anställningsintervjuer. Här möttes arbetssökande och arbetsgivaren som ”avatarer” i ett virtuellt rum – vilket också gjorde jobbintervjuerna mer fördomsfria.

Testa att köra stridsvagn virtuellt

Några som redan arbetar med VR i sina rekryteringar är den brittiska armén. De har skapat virtuella världar så att nyfikna kandidater kan få känna på hur det är att till exempel vara på uppdrag i en stridsvagn av typen Challenger 2. Och det är nog främst här vi kommer att se den här trenden – företag som vill visa hur en dag på jobbet ser ut för jobbsökare.

Vi kan nog räkna med att utvecklingen fortsätter. Det räcker med att titta på Facebooks nya produkt för platsannonser (som nyligen lanserades i USA) och beakta att de idag äger Oculus Rift – en av de större tillverkarna av VR. Med den potential som finns krävs det inte mycket fantasi för att inse att VR kommer spela en viktig roll inom framtidens rekrytering.

Rekommenderat för dig