Vill du jobba med kundservice?

Välkommen till en spännande värld där det finns lediga jobb!

Är du detektiv, administratör, psykolog och kommunikatör i en och samma person? Råkar du dessutom ha eget driv och vara intresserad av försäljning – ja, då kan ett arbete inom kundtjänst vara helt rätt för dig.

”Det går att göra karriär inom kundtjänst eftersom det finns både juniora och mer seniora roller. Du kan lära dig att ta tuffare samtal, bli coach och teamleader eller lära dig att hantera mer komplexa ärenden.”

Här hittar du lediga jobb inom kundservice just nu!

Jobba med kundservice - jobb

Som medarbetare på kundtjänst har du ett stort ansvar som företagets ansikte utåt. Men vad innebär det rent praktiskt? Vi ställde frågan till Julia Wengse som är rekryterare hos oss på TNG och specialist på kundserviceområdet. Hennes första riktiga arbete var på ett telefonbolags kundservice:

– Arbetsuppgifterna handlar om att besvara frågor, ge information, ta emot reklamationer och ge teknisk support. Allt oftare innebär jobbet också att arbeta med sociala medier som Facebook och Twitter samt chatprogram för att där möta kunderna. Det brukar också ingå administration i form av ärendehantering och återkoppling både vidare internt och till kunder, berättar Julia.

När du jobbar på kundtjänst lär du dig att driva och ansvara för ett ärende från start till mål.  Och hur du på ett pedagogiskt sätt förklarar och argumenterar den bästa lösningen. Det är nyttiga erfarenheter oavsett vad du väljer att göra senare i livet.

Erfarenhet inte ett måste 

Jobb inom kundservice kräver inte alltid erfarenhet. Du kommer långt med ett bra servicetänk och bra kundbemötande. Har du arbetat med människor tidigare, kanske på restaurang, som barnvakt eller i samband med ett fritidsintresse så är det ofta meriterande.

”Samtidigt ser vi en trend just nu att allt fler företag efterfrågar mer erfarna medarbetare till sina kundserviceavdelningar, säger Julia och fortsätter: Det är glädjande och jag hoppas att det kommer fortsätta. Att ha en mix av ålder, kön och bakgrund på en kundservice är viktigt så att företaget hela tiden kan spegla sin kundbas.”

Oavsett bakgrund, är det viktigt att fort förstå kundens problem och hitta lösningar. En kundkontakt varar kanske bara i fem-sex minuter. När Julia ska rekrytera letar hon därför efter personer som är datorvana, kvicktänkta och har hög social kompetens. Att ta ansvar och att vara strukturerad är också viktigt.

Vilket är det vanligaste missförståndet om jobb inom kundservice?

– Många tror att det till stor del handlar om att hantera arga kunder. Eller att det är ett enformigt jobb. Men är ett företag så stort att det har en kundtjänst finns det oftast en bredd på arbetsuppgifterna och möjlighet att växa inom företaget.

Vad var roligast under din tid som kundtjänstmedarbetare?

– Att hjälpa kunder, känna sig behövd. Det blev jag glad av, speciellt när de ibland tog kontakt efteråt och tackade mig. Och så var det roligt att agera detektiv och ihop med kunden reda ut vad problemet bestod i, avslutar Julia Wengse.

”Kan du andra språk än svenska och engelska är du extra eftertraktad. För att spegla företagens blandade kundbaser behövs det självklart medarbetare med alla sorters bakgrund, ålder och etnicitet.” 

Checklista – är kundservice något för dig?

Stämmer det här på dig? Då har du perfekta förutsättningar för att jobba inom kundtjänst!

  • Jag lär mig snabbt nya datorsystem.
  • Jag kan hantera känsliga uppgifter med diskretion.
  • Jag talar fler språk än svenska och engelska.
  • Jag är trevlig, hjälpsam och stresstålig.
  • Jag har vana av att samarbeta med människor.

 

Här hittar du lediga jobb inom kundservice just nu!