TNG
5 myter om säljrekrytering

Lästid: 3 minuter

5 myter om säljrekrytering

Vi krossar myterna om säljarna!

Att rekrytera säljare kan vara en utmaning. Kandidaterna är ofta skickliga verbalt, vilket gör det svårt att se bortom yta, säljpitch och egna förutfattade meningar om vad som krävs i försäljning. Men det går. Så låt oss krossa de vanligaste myterna om säljrekrytering!

Det finns lika många säljpersonligheter som det finns säljjobb. Samtidigt finns det otaliga stereotyper inom försäljning – många långt ifrån verkligheten. För myterna – de är många.

Myt 1: Säljare bryr sig bara om lön och provision

säljare är bara ute efter pengar myt om säljrekrytering

Fel! Säljare väljer jobb baserat på företagets varumärke, tillväxt och personlig utvecklingspotential. De vill växa med företaget och löpande utmanas med nya affärsmöjligheter och yrkets utveckling.

Kan du redan vid en första intervju med en potentiell säljare måla upp framtida utvecklingsmöjligheter och karriärvägar, kommer det underlätta din matchning, och öka personens motivation. Dessutom är sannolikheten större att din favoritkandidat tackar ja till tjänsten.

Myt 2: Säljare vill bara ha extra förmåner

Myt vid rekrytering av säljare att de bara vill ha förmåner

Sanning: Seriösa säljare är ofta mer intresserade av vilken kundlista de kommer få (eller om de måste jaga in kalla kunder), sitt säljdistrikt, och vilken utbildning som företaget kan erbjuda under onboardingen men också efter. Allt för att de snabbt vill vara på banan och träffa kunder.

Visst finns det säljare som är mer intresserade av gratis läsk och ett pingisbord, men är det verkligen rätt person för er? Att skapa en framgångsrik karriär som säljare är en utmaning och kan vara krävande. Säljaren som lyckas, spenderar troligtvis mer tid med kunderna är kollegorna i spelrummet.

Därför är det också viktigt att du som ska ta dig an en säljrekrytering fokuserar på interna utvecklingsmöjligheter under en anställningsintervju. Genom att visa hur säljaren kan växa sin affär och vilket stöd som finns på vägen, göder du också rätt profiler. Och om det där pingisbordet kommer upp på tal ändå, så vet du kanske vem som inte är helt rätt för tjänsten.

Myt 3: Säljaren måste passa in i vår företagskultur

Att säljare måste passa in i företagskulturen är en myt vid säljrekrytering

Fel!  Säljare vill trivas på jobbet. Absolut. Men de är sina egna personer med unika erfarenheter och kunskaper. I en undersökning från TNG framkom att bara 20 % av säljarna som svarade vill bli anställda för att de passar in i en företagskultur.

Samtidigt svarade hela 50 % att de vill bli anställda för att de tillför sin unika kompetens och personlighet. Något som visar vikten av att ha en tillåtande och inkluderande företagskultur som lyfter fram olikheter och lyssnar in nya idéer och tankar.

Troligtvis kommer den främsta kandidaten inte lockas av ett “härligt gäng som tar en aw på fredagar”. Utan snarare av vetskapen att det finns erfarna mentorer och säljkollegor som delar med sig av framgångsexempel och lärdomar. Säljare är människor som vill lyckas och dessutom omge sig med andra framgångsrika personer.

Myt 4: Erfarna (läs äldre) säljare kan inte utvecklas – vi måste anställa unga

Myt vid saljrekrytering att säljare måste vara unga

Sanningen är att det alltid finns människor som är svårare att utbilda och som har svårt att lära om. Men det är inte åldersbaserat. Istället handlar det helt enkelt om att människor är olika och har olika förutsättningar.

Därför är det viktigt att identifiera och mäta den kompetens som är avgörande för att lyckas i säljrollen. Handlar det om förändringsbenägenhet eller förmåga att snabbt ställa om – så mät just detta. Om kandidaten sedan är 55 år eller 3­­5 år, så ska det inte spela någon roll.

Dessutom handlar säljarens utveckling också om personlighet och egen motivation för att sälja. Finns inte den, så spelar åldern inte någon roll.

Myt 5: Magkänslan är viktigast vid säljrekrytering

Myt att magkänsla är bra vid säljrekrytering

Fel! Alla kandidater kommer visa upp sin bästa sida på en anställningsintervju. Och säljkandidater är dessutom proffs på att sälja och argumentera för sin sak. Det är en del av professionen. Men tyvärr också det som gör det vanskligt att fatta beslut på magkänsla.

Så hur ska du objektivt avgöra vem som är rätt för jobbet – när många sökande är skolade i att trycka på rätt knappar och få dig att gilla dem?

Jo, en bra och vetenskaplig metod är att använda sig av opartiska arbetspsykologsiska tester som mäter den kompetens du verkligen behöver. Och att testa alla kandidater – tidigt i rekryteringen. Inte som är vanligt i säljrekrytering på endast toppkandidaterna. Eftersom risken är att då du bara försöker bekräfta den positiva bild (magkänslan) du redan har.

Med tester kan du mäta viktiga säljkompetenser såsom resultatorientering, driv, analytisk förmåga och affärsutvecklingskompetens. Det ger ett bra urval av kandidater med rätt personliga förutsättningar för att lyckas i just din organisation. Och ett jämförbart beslutsunderlag baserat på fakta som kan vägleda dig rätt.

Vill du hitta rätt säljare som ska lyfta och driva din organisations affär? Då är det dags att utmana myterna som finns kring säljrekrytering. Och det gör vi gärna! Hör av dig så tar vi på TNG gärna ett möte kring hur vi kan arbeta fördomsfritt och datadrivet med din nästa säljrekrytering.

Rekommenderat för dig