TNG
Chefer som får fler ansökningar med en fördomsfri platsannons - tips från TNG

Modiga chefer får fler ansökningar med en fördomsfri platsannons

Du behöver rekrytera en ny medarbetare och ska skriva en platsannons. Som många andra chefer har du en utmaning när det kommer till mångfald. Och du vill verkligen attrahera fler kvinnor. Eller män. Du kanske även vill nå olika åldrar och få en bredd av etnicitet. Men var ska du börja? Hur undviker du särbehandling och diskriminering samtidigt som du lockar de allra bästa kandidaterna? Svaret är att du behöver kommunicera på ett helt annat sätt än tidigare. Du behöver skriva en fördomsfri platsannons.

Antagligen har du redan hört att organisationer och företag med större mångfald är mer innovativa och – framför allt – är mer lönsamma.

Och du har inget emot en större mångfalt i teamet. Tvärtom. Faktum är att du redan har försökt attrahera din eftertraktade målgrupp vid tidigare rekryteringar. Du skrev till och med i en tidigare platsannons att ni ”gärna ser manliga sökande”. Eller att olika etniciteter är välkomna. Men ansökningarna blev inte nämnvärt fler.

Det blir ett moment 22. Du vill ha mångfald men det är samma typ av kandidater som alltid söker. Du vill representera en modern arbetsplats som välkomnar alla. Men dina medarbetare ser lika dana ut, har ungefär samma bakgrund och värst av allt för dina affärer – tycker lika dant.

Läs även: Checklista för att inte (råka) diskriminera vid rekrytering

Attrahera alla och lyckas med bredd i ditt team

Men tänk om du faktiskt kunde attrahera ett bredare urval av kandidater redan i din platsannons! Att få uppleva glädjen när ansökningarna rullar in och du kan konstatera att du den här gången inte bara lyckades få en bredd av sökande – utan fler kvalificerade kandidater överlag.

När du inser att du nu kan börja bygga en arbetsgrupp som lever upp till mångfaldsmålen (eller speglar er kundbas och verkligheten) samtidigt som trivseln och resultatet ökar. Och stolt kan visa upp dina KPI:er för HR och ledningsgruppen.

Trixet är att lyfta blicken, se kritiskt på ordval, ifrågasätta krav och inte minst skriva en så fördomsfri platsannons som möjligt.

Rätt språk ger fler kandidater – och mångfald på köpet

För antagligen har dina tidigare platsannonser sett ungefär lika dana ut. Kanske har du fått en annonsmall från HR eller så utgick du från en tjänstebeskrivning. Det är ganska vettigt, särskilt eftersom rekrytering inte är din enda uppgift som chef och du har ont om tid.

Men när man gör som man brukar, eller inte skriver annonser så ofta, är det också lätt att missa att ord som ”tävlingsinriktad”, ”självständig” och ”analytisk” attraherar fler män än kvinnor. Det finns faktiskt ett flertal studier om typiskt manliga och kvinnliga ordval i just platsannonser och hur de påverkat inflödet av ansökningar.

Ord som är maskulint förknippade*

  • Analytisk
  • Besluta
  • Drivande
  • Självständig
  • Tävlingsinriktad

Ord som är feminint
förknippade*

  • Engagerad
  • Lojal
  • Pålitlig
  • Samarbetsvillig
  • Sympatisk

*Gaucher, Friesen & Kays (2011) ordlista över maskulina och feminina ord, översatt till svenska.

Rekrytera inte för fikarummet och AW

Sedan finns det ett par saker till att tänka på när du vill attrahera fler sökande och få en mer fördomsfri platsannons. Och det handlar om att vara självkritisk och modig som chef.

Steg ett är att se över din tilltänkta profil och krav i annonsen. Fråga dig varför det är viktigt med en viss kompetens. Varför ska man till exempel kunna svenska språket flytande när arbetsspråket är engelska? Och vad menas egentligen med ”tekniskt intresse”, hur kommer den frasen att tolkas av en man respektive kvinna?

Stryk även fraser som att ”här tycker vi om att ta en AW på fredagar” och ”vi söker dig som vill utmana kollegorna på pingis” då de kan ha en direkt avskräckande effekt. Du ska ju inte rekrytera till fikarummet. Eller hitta nya ölkompisar.

Det är tjänsten som ska angöra vilken kompetens som behövs, inte privata intressen. Eftersom de inte har någon påverkan på arbetsprestationen.

Så våga testa något nytt! Utgå inte från vad du själv gillar – utan skriv istället en annons som passar din drömkandidat. Ditt mod kommer att löna sig.

Lycka till!

Ps. Tycker du att det här låter lättare sagt än gjort? Låt oss på TNG hjälpa till. Då gör vi det krångliga enkelt för dig. Vi kan hjälpa dig med fördomsfri rekrytering och bemanning över hela Sverige.

Få hjälp med fördomsfri rekrytering med TNG

TNG är specialister på fördomsfri rekrytering

På TNG vet vi att ett bredare urval av sökande ökar chanserna att hitta rätt medarbetare. Alla våra rekryterare är utbildade i diskrimineringslagen, fördomsfria urval och digital kandidatattraktion. Och vi har verktygen för att kunna fånga upp den sökande som är bäst lämpad för jobbet.

Samtidigt stärker vi ert employer brand via en attraktiv och inkluderande jobbannons och ökar sannolikheten för att ni ska vara fortsatt attraktiva på arbetsmarknaden.

Tjänster inom fördomsfri rekrytering
Halvdagskurs i fördomsfri rekrytering