TNG
Säljare i sitt säljjobb

Det här gör en säljare

Karriär: Allt du behöver veta om säljjobb och att jobba med försäljning

Vad gör en säljare? Och vilka olika yrkesroller finns det inom försäljning? Funderar du på vilken erfarenhet som krävs för att lyckas i ett säljjobb? Vad du får i lön? Och är det möjligt att utbilda sig till att bli en bra säljare? TNG tittar på det klassiska yrket som försäljare samt den moderna säljaren, så du kan lista ut om säljare är ett jobb som passar dig

Visa alla lediga säljjobb just nu!

Vilka arbetsuppgifter har jag som säljare?

I din roll som säljare kan arbetsuppgifterna se olika ut beroende på vilken typ av försäljare du är.
Det finns två sorters säljområden; B2B (Business to Business-försäljning) och B2C (Business to Customer-försäljning).

Det här gör B2B-säljare

B2B-försäljning är en marknadsstrategi där du som säljare är länken mellan ditt företags produkter (eller tjänster) och andra bolag, där du vill generera så många bra kundrelationer som möjligt. Här är du nyckelpersonen som ser till att ditt företag når uppsatta omsättningsmål. Ett annat ord för B2B-säljare är företagssäljare.

Men vad gör du som B2B-säljare egentligen? Dina främsta uppgifter är bland annat att prospektera nya kunder, engagera till köp och ha den yttersta kommunikationen med intressenter för att driva in försäljning. Du ordnar med kundmöten, offerter och upphandlingar. Det är också viktig att du vårdar dina kundrelationer så att du skapar långsiktig affärsnytta och merförsäljning för ditt företag.

Branschen brukar tala om två olika typer av B2B-säljare.

Två sorters B2B-säljare: Utesäljare och innesäljare

Är du utesäljare åker du ut och träffar kunden på deras arbetsplats. Här ligger ditt största fokus på att lyssna in och sälja produkter och tjänster enligt kundens behov. Därför är det viktigt att du är lyhörd och genom dialog kan komma fram till den lösningen som är bäst för just den kunden. Det är du, med din sakkunskap i produkten du säljer, som ska skräddarsy en lämplig lösning, för det är inte alltid personen som köper av dig vet lika mycket om det du säljer som du.

Som innesäljare använder du främst telefon och mail i kontakten med kunderna. Du bearbetar både nya och gamla kunder, och stöttar i regel en eller flera utesäljare. Det kan handla om att ta emot och handlägga ordrar, behandla beställningar och svara på kundernas frågor om hela leveransflödet. Du har också ett ansvar i att rekommendera produkter efter kundernas behov, så kallad merförsäljning. Därför är en stor del av din arbetsbeskrivning också att vara insatt i och ha hög kunskapsnivå om företagets produkter eller tjänster.

B2B-säljare är ingen homogen grupp. De har många yrkesnamn och fyller olika funktioner beroende på företagets verksamhet och vilka arbetsuppgifter som förväntas av dem. Du kan vara Key Account Manager och hantera affärsrelationen med företagets största kunder, eller en kundutvecklare som arbetar med att göra dessa relationer lönsammare. Eller varför inte bli distriktssäljare där du ansvarar för att försäljningen i ett visst geografiskt område?

Du kan även bli teknisk säljare, vilket är perfekt för dig som har en teknisk bakgrund och/eller ett stort intresse för teknologi. Här är du företagets ansikte utåt och hjälper dina kunder med att från produktmatchning till uppföljning och support. Din arbetsplats kan vara en återförsäljare, grossist eller företaget som då faktiskt tillverkar det du säljer.

Det här gör B2C-säljare

Som den allra vanligaste typen B2C-säljare arbetar du direkt mot slutkund – så kallat konsument eller privatpersoner. När du är B2C-säljare jobbar du därför ofta som återförsäljare i butik – dagligvaruhandel och detaljhandel – där kunden kommer till dig.

Arbetsgivare vill att du är serviceinriktad, har hög produktkännedom och speglar företagets värderingar utåt. Den känsla som du ger kunden på plats i butik associeras med varumärket som helhet hos den specifika kunden. Därför är det viktigt att skapa en positiv miljö så att kunden blir återkommande.

Du kan även förvänta dig en del fysiskt arbete i som B2C-säljare, som att hålla lokalen i toppskick. Plocka upp varor, inventera, organisera lager och butik och såklart hantera kassasystemet. I vissa fall får du även, tillsammans med ledningen, planera och installera butikens skyltningar där produkterna uppställs strategiskt för att sporra till köp.

Läs även: 5 myter om säljrekrytering

Den digitala säljaren – ny på marknaden

En säljroll som är på uppgång, inte minst på grund av hur pandemiåret 2020 påverkade affärer i stort, är den digitala. Som digital säljare flyttar du hela, eller en stor del, av din försäljning till digitala kanaler och ofta i nära kontakt med företagets marknadsavdelning.

Du blir här mer beroende – eller en del av – av marknadsteamet för att samla data och framför allt förädla produkt eller tjänst i lämpliga paket, så att det anpassas mot kundens behov. Försäljningen sker alltså i samarbete mellan dig som säljare och marknadsteamet, där varje avdelning tillför sin egen spetskompetens för att nå avslut.

Administrativt arbete blir viktigare, och din förmåga att hantera Customer Relationship Management-system, även kallat CRM-system, blir av större betydelse. Här samlar ni allting som har att göra med er specifika marknad i ett datorsystem. Som kalla och varma kunder, vilket gör att ni behåller en överskådlig blick över dem så att ni strategiskt kan bearbeta dem i framtiden.

Din dagsagenda kan innehålla arbetsuppgifter som hålla koll på inkommande leads, driva säljpitchar via video, kvalificera prospects, svara på chattar och stämma av läget på sociala medier. Här är det ofta viktigt för kund att du är tillgänglig vid behov.

Men tänk inte att all klassisk försäljning är passé. Du som digital säljare är en hybrid, där du helt enkelt lyckas balansera den ökade förfrågan av digital kommunikation och det genuina mötet. Om din roll kräver det får du både möta kunden i verkligheten, medan du kan effektivisera försäljningen online på distans. Allt handlar om vad du är bra på och föredrar.

Intresserad? Håll utkik efter jobbtitlar som Sales Lead Demand, Lead Specialist och Lead Management.

Vilken erfarenhet och utbildning behövs för att få ett säljjobb?

Vägen till ett jobb inom försäljning är inte alltid spikrak. Om du frågar runt bland de som arbetar som säljare idag kommer alla ge dig en ytterst individuell bild. Visst, det finns utbildningar inom försäljning och affärsutveckling, men det är ofta inte ett krav för att få jobb även om det kan vara meriterande.
Många yrkeshögskolor och andra eftergymnasiala utbildningar erbjuder kortare utbildningar inom säljyrket. Här kan du lära dig grunderna inom försäljning, skola dig inför en chefsposition eller fokusera på ett visst säljfält; B2B, Key Account Manager, upphandlingsansvarig, butiksäljare med flera.

Dessa utbildningar förbereder dig för att arbeta med människor på en professionell nivå, tänka ekonomiskt och förstå mekaniken bakom en lyckad affär.

Kraven höjs för högre positioner som säljchef eller Key Account Manager. Här kan du behöva en akademisk utbildning eller lång yrkeserfarenhet inom försäljning som gjort att du naturligt avancerar i din roll. Exakt vilken utbildning och erfarenhet kan se olika ut, det betydande är att du har förmågan att kunna driva komplex försäljning, upprätthålla och förstå säljprocesser samt har ett ekonomiskt sinne.

Vanligen efterfrågar arbetsgivare erfarenhet av försäljning, men den kan se olika ut. Ett tidigare butiksjobb kan ibland räcka för att bli anställd som företagssäljare, allt beroende på vad förtaget behöver och vilka ambitioner du har. En liten sidnot, som kan vara bra att veta, är att många arbetsgivare önskar att du har B-körkort för att du ska kunna ta dig till dina kundmöten smidigt.

På somliga arbetsplatser är det viktigt att du har vana av CRM-system, speciellt för dig som är intresserad av att jobba inom digital försäljning. Du måste kunna röra dig smärtfritt mellan olika plattformar, kanaler och affärssystem för att effektivisera ditt arbete. Denna kunskap går att värva på yrkeshögskolor, men även på plats.

Lön

Lön
Marknadslönen för en säljare ligger i dag på mellan 36 000kr/månad till 46 000kr/månad. Det är vanligt att en del av lönen är rörlig, baserad på din egen försäljning, alltså provision eller bonus. Som försäljningschef kan du hamna på allt från 48 000kr/månad till 60 000 kr/månad. Lönen stiger ju mer erfarenhet och ansvar du har.

Utbildning

Som säljare behöver du oftast ingen akademisk utbildning, utan det räcker i regel med erfarenhet av annan försäljning eller kundkontakt för att få jobb. Vill du ha en chefsposition eller jobba med mer komplex försäljning, som KAM, kan det vara bra att läsa ett program på yrkeshögskola eller annan eftergymnasial utbildning.

Yrkestitel

Som försäljare kan du ha många jobbtitlar. Leta efter tjänster som innesäljare, utesäljare, butikssäljare, Account Manager, B2B-försäljare, Lead Sales, säljledare, Sales Assistant, Kun affärsutvecklare, Techincal Account Manager, Sales Lead Demand, Lead Specialist och Lead Management.

Läs även: 5 tips för högre lön

Vem passar som säljare?

Du som drivs av kontakt med andra människor och tycker att det är kul att bygga ett stort nätverk kommer trivas som säljare. Vare sig du är inne- eller utesäljare, på ett litet eller stort företag, så är relationer centralt för din roll.
I de mer klassiska säljjobben är det viktigt att du är social och utåtriktad så du lyckas hantera alla de olika människor och företag som du kommer sälja till. Det kommer vara mycket viktigt att du vågar kasta dig ut och ta kontakt på ett sätt som mottages bra av kundkretsen i din bransch. Speciellt när kunden är kall, det vill säga längre ifrån köp, sätts din förmåga att ta kontakt på prov.

Är din försäljning istället lagt helt på digitala plattformar ser det en smula annorlunda ut. Här måste du visa dina sociala förmågor via länk och telefon, och eventuellt ha säljspitchar på distans. Du gillar att skapa, utveckla och bibehåller relationer och förtroenden, externt med kunder och internt, och har lätt för att samarbeta. Samarbete är viktigt därför du ofta samarbetar i ett större team.
Att kunna förmedla din kunds behov till marknadsteamet är hörnstenen för att ni tillsammans ska få en återkommande klient.

Det är även viktigt att du som person är strukturerad och har bra översikt över ditt arbete. Om du inte organiserar din försäljning kan det vara lätt att du missar viktiga detaljer som påverkar dina affärer negativt.

Det kan vara en fördel att ha ett intresseområde du driver försäljning i.  Till exempel om du har en passion för golf och säljer golfartiklar till stora klubbar. Men det är inget krav. Du kan alltid arbeta upp sakkunskap genom kollegor i fältet som stöttar eller genom studier. Det allra viktigaste är ditt inre driv och vilja att lyckas.

Vilka utvecklingsmöjligheter finns det?

Kvinna säljare telefonsamtal grå kavajDet finns goda möjligheter att avancera och utvecklas eftersom efterfrågan på duktiga säljare är hög.
Har du haft ett långt yrkesliv som säljare, med goda resultat och bred erfarenhet, kan du även avancera till säljchef.

Som försäljningschef får du tillsammans med övriga i ledningsgruppen ansvar över företagets affärsplan, försäljning och resultat. Det är även din uppgift att coacha och motivera personalen i ditt säljteam.  Genom att säkerställa att den vardagliga driften fungerar är det mer sannolikt att ni möter era säljmål.

Den allt vanligare moderna, digitala säljaren har en stor utmaning i att utveckla verksamheten så att den passar framtidens köpare. Eftersom säljyrket förändras för att kundens kravbild gör det. Idag talar man ofta om köparens marknad, där företag ofta konkurrerar hårdare mot varandra för att nå avslut med kunden.

Försäljning sker idag mer datadrivet, och denna data används i sin tur i marknadsstrategin för att paketera er utbud efter varje kund. Ingen kan veta hur den digitala marknaden kommer förändras, ens inom de närmsta åren. Men spekulationerna är många. Det är du som säljare som får stå på frontlinjen och styra utvecklingen framåt när den kommer.

Du som digital försäljare, till exempel Sales Lead Specialist, kommer dessutom få bred inblick i digital marknadsföring – vilket i sin tur innebär ett nytt fält att avancera till.

Läs även: Skriv ett CV som ger dig jobb (och ladda ner gratis CV-mall)

Måste jag vara påstridig för att vara en bra säljare?

Det korta svaret är nej. Du måste inte vara påstridig för att lyckas som säljare.
Bilden av säljaren som någon med ett offensivt tankesätt och som nästan inkräktar på potentiella kunder har funnits länge. Vars lön helt baseras på provision och som går över lik för att tjäna så mycket som möjligt. Verkligheten ser annorlunda ut.
Även om det fortfarande finns säljare som fungerar på det här sättet, så är det långt ifrån alla.  Du bör fokusera på ditt initiativtagande och lyhördhet i din säljroll. En bra säljare skriker inte högst utan förstår sin kunds behov och anpassar erbjudandet därefter.

Din kund drar fördel av att ha ett bra samarbete med dig lika mycket som du som säljare. Då kommer ni gemensamt fram till den bästa lösningen, vilket bidrar till en långsikt och sund affärsrelation.

Var hittar jag jobb som säljare eller inom försäljning?

Du har tur. Det finns ett ständigt flöde av nya säljjobb på marknaden. Många företag har behov av skickliga säljare som sprider deras produkt eller tjänst.
Jobbsajter såsom platsbanker, eller TNG har sorteringsfunktionalitet som kan filtrera fram lediga säljjobb. Det är även en god idé att kolla upp intressanta företag, vars produkt/tjänst och vision du tycker passar dina intresseområden bäst och hålla lite koll på dem.

Vissa säljpositioner är så pass attraktiva att de inte alltid hinner annonseras ut innan de tillsätts, därför rekommenderar vi att du skickar in en spontanansökning där det finns möjlighet. Eller vänd dig direkt till företaget och hör om det finns något ledigt jobb. Antingen nu direkt eller i framtiden.

Du hittar säljare inom bland annat branscher som rekrytering, IT, bygg, mode, dagligvaruhandeln och allt fler företag öppnar upp för en egen intern säljavdelning. Du som är intresserad av en karriär inom sälj har därför många möjligheter att hitta ett jobb som passar just dig.

Vi på TNG har vi många företag som vill rekrytera säljare. Oavsett om det gäller klassiska säljare, försäljningschefer, Account Managers, Sales Lead Demand Specialist eller tekniska säljare så hittar du jobben bland våra lediga jobb. Och är inte din perfekta match där just ännu, så kan du alltid skicka in en spontanansökan så hör vi av oss!

Checklista – är säljyrket och försäljning något för dig?

  • Du är skicklig på att ta kontakt med andra människor och kunna anpassa ditt språk därefter
  • Du är bra på att lyssna på din kund och förstå hens behov
  • Du gillar att arbeta strukturerat och ta ansvar över dina egna målsättningar
  • Du tycker om att förhandla så att du och din kund når den mest fördelaktiga affären för er båda
  • Du uppskattar en rörlig lönemodell där dina prestationer är direkt länkade till din lön

Låter det som något du vill jobba med? Grattis! Du är en säljare.

Ta mig till alla lediga säljjobb!