TNG
VD TNG: Mitt Heureka när vi tog fram vårt nya rekryteringstjänst.

Lästid: 3 minuter

VD-Insights: Tankar om vår nya rekryteringstjänst

När jag ropade ”Heureka” – en tjänst som utmanade mig

Åsa Edman Källströmer, VD, TNG – fördomsfri rekrytering och bemanningJag minns ögonblicket som fick mig att utmana någon jag känner väl – mig själv. Det var högst omvälvande, men resultatet blev, en ny rekryteringstjänst som matchar rådande hr-trender på marknaden. Dessutom fick jag mitt ”Heureka-ögonblick”.

I USA pratas det ofta om att få uppleva sitt ”Eureka moment”*. Alltså ett ögonblick då du kommer på en omvälvande lösning genom att tänka nytt, ofta för att du vänder saker uppochned och ser på verkligheten med nya ögon.

För mig var vår nya tjänst Quality & Quantity som fokuserar på volymrekryteringar och hur den kom till ett sådant Heureka-ögonblick. Q&Q är en lösning där vi hjälper kunder att rekrytera ett stort antal lediga tjänster med samma profil – med hög kvalitet men till ett lägre pris.

Q&Q är på många sätt ett barn av sin tid – och skapades för att matcha dagens utveckling där det blir allt vanligare med att låta specialister sköta företagets rekryteringar – så kallad RPO (Recruitment Process Outsorcing). I USA har t.ex. Fed-ex och Harley-Davidson framgångsrikt använt RPO i form av stora volymrekryteringar.  I Sverige har vi på TNG hjälpt urb-it med över 350 rekryteringar.

Ett skifte i rekryteringsfabriken

Att det råder ett skifte i rekryteringsfabriken syns överallt. Det var inte en slump att dåvarande förbundsdirektören på Bemanningsföretagen (idag: Kompetensföretagen), fd professorn Henrik Bäckström, i år skrev i sin blogg att RPO utgör hörnpelaren ”i den globaliserade marknad av HR-lösningar som vi också sett växa fram i Sverige de senaste åren”.

Ja, det här är en rådande HR-trend, särskilt vid volymrekryteringar. Q&Q är vårt naturliga svar på exakt den trenden och tjänsten möjliggör att landets HR-avdelningar kan fokusera på det viktigaste företaget har: sina medarbetare. Det blir både bättre och kostnadseffektivare.

Q&Q är en rekryteringstjänst som även vid stora volymer analyserar kandidaternas potential och via arbetspsykologiska screeningtester tidigt skapar ett större urval av de främsta kandidaterna. Kort sagt, fler rätt människor ger fler möjligheter att hitta rätt kompetens.

Det var – ska villigt erkännas – en omvälvande upplevelse och en utmaning för mig att omvända rekryteringsprocessen. Med över 20 år i branschen var det alltid ett CV och kandidatens utbildning som jag tittade på först i min bedömning.

Med Q&Q gör vi alltså tvärtom. Och resultatet för kunden blir snabbt tydligt: bättre kandidater samtidigt som både tid och resurser frigörs.

Kandidaterna får genomgå screeningtester. Då hittar vi dem med bäst inre potential, drivkraft, begåvning, förmågor och egenskaper. Därefter tittar vi på CV, erfarenhet och gör djupintervjuer.

Vad säger ett CV?

Ärligt talat, vad säger ett CV om den framtida potentialen? Inte särskilt mycket. Tvärtom kan ett CV rent av begränsa dig som rekryterare. Det är lätt att du faller för dina egna förutfattade meningar och påverkas av t ex namn, ålder, kön, hemadress och ser vad kandidaten har gjort tidigare. Du missar människan, du ser bara det som står i CV:t, det förgångna, inte potentialen imorgon, den mellan raderna.

Ser du bortom fördomar och yttre attribut ser du kandidatens inre potential. Den som kan tala om hur effektivt en person faktiskt klarar jobbet. Där har du kundens eget Heureka-ögonblick! Hög kvalitet i rekryteringen men till ett lägre pris (ja, ibland kan även en faktura ge en positiv aha-upplevelse).

Heureka – ett paradigmskifte

Vår bransch befinner sig i en spännande utveckling. Vi är inne i ett paradigmskifte där gamla sanningar och invanda arbetsmönster omprövas. Ut kommer i bästa fall Heureka-ögonblick i form av nya – vassare – lösningar. Q&Q är ett bra exempel.

Snart är det senhöst och åtminstone jag längtar efter sol. Vart jag vill resa nästa gång? Gärna Kalifornien. Den soliga staten på USA:s västkust har nämligen ett motto som ligger mig varmt om hjärtat, både som turist i privatlivet och affärsutvecklare i näringslivet: ”Eureka! Jag har funnit det!”

Åsa Edman Källströmer, VD TNG

* Uttrycket ”Heureka” kommer från antika Grekland och matematikern Arkimedes. Han sägs ha ropat ”Heureka! Jag har funnit det!” när han kom på vad som idag kallas Arkimedes princip. Enligt legenden skedde allt det i badkaret.

Rekommenderat för dig