TNG
Trend: Millennials driver mångfald framåt

Trend: Millennials – driver mångfald framåt

Nätgenerationen tar ton

Millennials, nätgenerationen eller digital natives – kärt barn har många namn. De drivs av sina värderingar och sätter indirekt takten för att företags mångfald ska utvecklas och drivas framåt – speciellt vid rekrytering

Millennials är nog den åldersgrupp som det pratas mest om idag på arbetsmarknaden. De anser att mångfald är något självklart och gruppen är starkt värderingsstyrd. De är alla uppvuxna i moderna familjer, och har vänner i stjärnfamiljer. Att mormor och farfar jobbar efter pension är naturligt, och för dem är en eller två mammor är lika självklart som att homosexuella gifter sig. Deras klasskompisar kommer från USA, Irak, Somalia och Finland och i klassrummet är en spelnerd lika ”cool” som klassens sångfågel. Att H&M gör reklam för hijab är lika självklart som att en modell kan ha ett amputerat ben.

Kort sagt – de förväntar sig mångfald och vill bli accepterade utan att bli dömda. Att möta fördomar när de söker jobb är inte acceptabelt – oavsett om rör sig om deras ålder, kön eller bakgrund. En homogen arbetsplats är inget för dem, utan de vill ha en öppen inkluderande arbetsplats där alla är lika mycket värda – även när deras åsikter skiljer sig från företaget.

Statistik från Deloitte visar också att företag som aktivt uppmuntrar en inkluderande kultur skapar ett högre engagemang hos Millennials (83 %), jämfört med 60 % i de organisationer som inte uppmuntrar en inkluderande anda. Helst ska arbetsgivarens värderingar matchas deras och företagens värderingar och mångfaldsstrategi det måste tydligt framkomma under rekryteringsprocessen. Annars vänder Millennials företagen ryggen – ett begrepp som ibland kallas för omvänd diskriminering.

Glassdoor och Careereye – Millennials nya påtryckare

Millennials är närmast födda med en mobil i handen och de är snabba med att visa orättvisor under en rekrytering. Många vänder sig till nya digitala plattformar där anställda, tidigare medarbetare och jobbsökare kan tycka till om företaget och deras rekryteringsprocess. Störst är sajten Glassdoor som expanderar snabbt globalt. Här finns många svenska företag också representerade. Här kan man tycka till om det mesta – chefen, anställningsintervjun och bemötandet under rekryteringen, lön och förmåner.

En skärmdump från Glassdoor där en jobbsökare tycker tull om rekryteringen på ett svenskt företag.

En svensk version av Glassdoor är nya Careereye med samma inriktning. Och även på denna plattform ges de digitala Millennials möjligheten att tycka till och indirekt driva på företagens mångfaldsarbete och rekryteringsprocess.