TNG
Tiktok har kommit att bli Worktok - den globala arbetsmarknadens främsta trendsetter och en mäktig påverkare.

Lästid: 5 minuter

Trend: Tiktok goes worktok

#Worktok – arbetsmarknadens främsta trendsetter

Tiktok. De ungas sociala media med dans, sång, effekter, filter och galna utmaningar. Men låt dig inte luras – Tiktok är så otroligt mycket mer än en trendig lekplats. För idag har den kinesiskt ägda plattformen vuxit till att bli den globala arbetsmarknadens främsta trendsetter och en mäktig påverkare. Men en mängd virala fenomen. Inte minst inom karriär och rekrytering. Tiktok har helt enkelt blivit Worktok.

Hashtagen #worktok, som har över 1,9 miljarder visningar på Tiktok, fyller flödet med inlägg om arbetsliv, ny syn på karriär, anställningsvillkor och chefers bemötande.

Med andra ord är Tiktok en social kanal som företagsledare och chefer numera bör ha koll på. Särskilt för den som vill sitta på första parkett och lyckas med sin kompetensförsörjning. För även om man som arbetsgivare inte skriver under på allt som sker på plattformen, så behöver alla som vill hänga med idag ändå förhålla sig till den.

På trend- och rekryteringseventet Unbiased Day presenterar TNG och Ada Digital de hetaste trenderna på arbetsmarknaden. Och hur de påverkar organisationer just nu.En av nio trender från Unbiased Day 2024
Trenden är en del av TNG och Ada Digitals populära trendspaning på temat ”Coexistence” från Unbiased Day 2024 – ett trend- och rekryteringsevent för chefer, företagsledare och HR.

Se årets alla trender

Sprids snabbt i fler digitala flöden

Enligt Svenskarna och internet står Tiktok för den största ökningen i andel användare på sociala medier i Sverige idag. Framför allt sker tillväxten bland personer födda på 90- och 00-talet – det vill säga både Gen Z och Millennials. Bland personer över 35 går utvecklingen betydligt långsammare.

Så använder olika generationer Tiktok. Källa: Svenskarna och internet
Källa. Svenskarna och internet

Därför är det anmärkningsvärt hur fenomen som exempelvis quiet quitting, lazy girl, act your wage och rage apply tagit fart. Hur fick dessa worktoks egentligen en sådan global spridning?

Ett svar på frågan är hybrid- och distansarbete, då allt fler arbetstagare ifrågasatte återgången till kontorsarbete på heltid och ansåg att de nya kraven från arbetsgivare inte passade dem.

Detta fick sedan oväntade synergieffekter med ”social gammelmedia”. På plattformar såsom Facebook, Instagram och Youtube, där även 60- och 70-talisterna känner sig hemma, delade nämligen folk Tiktoks vidare – och den digitala spridningen ökade lavinartat. Dessutom fick nyhetsmedierna upp ögonen för worktok-fenomenen, tack vare att filmerna nu dök upp i alla generationers digitala flöden.

Kort sagt handlar det om att luta sig tillbaka och bara göra minsta möjliga av det som arbetsgivaren kräver

Trenderna kopplat till karriär och arbetsliv flödar på Worktok.


Act Your Wage och Bare Minimum Mondays

Så vad är de riktigt stora trenderna att ha koll på?

På plats nummer ett hamnar trenden Quiet Quitting, som även kallas ”Coasting culture”. Kort sagt handlar det om att luta sig tillbaka och bara göra minsta möjliga av det som arbetsgivaren kräver. Inom ramen för den här trenden hamnar också den populära hashtagen #actyourwage. Alltså att endast göra de uppgifter som du får betalt för och att inte ta på sig ytterligare ansvar utan ett ordentligt erkännande eller ekonomisk kompensation.

En annan omskriven trend är Lazy Girl Job, som vi på TNG skrev om redan i maj förra året i samband med att den dök upp på Tiktok. Hahstaggen startades av Gabrielle Judge, som lyfter upp en inställning till karriär och arbete som få talat högt om tidigare.

Med andra ord handlar Lazy girl job inte om att slöa på jobbet, utan att ha en karriär där balans mellan arbetsliv och fritid gör att du mår bra. En trend som även hashtaggen #bareminimummondays lever efter.

Uttrycket Bare Minimum Mondays betonar vikten av att ta det lugnt i början på arbetsveckan. Marisa Jo Mayes, som populariserade termen, säger att det har hjälpt henne att övervinna sin söndagsångest, undvika utbrändhet och skapa en starkare balans mellan arbete och fritid. På samma linje är #snailgirl, som även den syftar till att må bra på arbetet.

Många menar att de här trenderna både uppstår och tar fart just för att mental ohälsa ökar i åldersgruppen.

Filmar sin uppsägning

En annan som varit del i #worktok-sagan är Los Angeles-baserade Mitchie Nguyen. År 2022 arbetade hon som remote product marketing manager på Meta och skapade en video om sin karriärs- och löneutveckling. Videon blev snabbt viral och var startskottet för andra att dela sin löneutveckling under hashtaggen #salaryspringboarding. Se videon här.

En annan, och kanske än mer provocerande, trend är #quittok. Här filmar arbetstagare sin uppsägning. Trenden startades av att en grupp anställda på McDonalds valde att slutade samtidigt – mitt under ett arbetspass

#salaryspringboarding och #quittok. Lär dig mer om Tiktok-fenomenen i TNG:s trendspaning.


Rage Apply och brutna löften

För de som inte kan byta jobb på grund av ekonomiska faktorer finns andra worktok-trender. Den vanligaste är anställda som visar upp sin #resenteeism. Alltså att de håller sig kvar på jobbet trots missnöje, eftersom de inte har råd att sluta. Termen är en variation av presenteeism, som syftar på att vara synlig men inte produktiv på jobbet. Ett vanligt exempel är att sjukjobba, det vill säga gå till jobbet när man är sjuk istället för att ta en sjukdag.

De medarbetare som känner sig förbisedda i sina nuvarande roller och har råd att sluta använder sig av #rageapply. Här skickar de iväg mängder med jobbansökningar och filmar agerandet.

Och när ett jobb inte visar sig vara vad man hoppats, eller blivit lovad, använder man hashtagen #shiftshock. Här berättar många om arbetsgivares brutna löften, liksom att de är redo att jobbhoppa ganska omgående – eller boomeranga tillbaka till sin tidigare arbetsgivare. Något som inte speglar sig så bra på företagets employer brand och försvårar ersättningsrekryteringar.

Påhittade draman och alter egos

Ändå vill allt fler arbetsgivare vill vara med och leda worktok-trenden. Med inlägg under hashtagen #worktok ber chefer och rekryterare intresserade att söka jobb med en Tiktok-film.

Via hashtaggen #corporatetiktok visar de också upp arbetsplatsen för att locka nya talanger. Ofta med humor och påhittad drama. Tänk ”The Office” goes Tiktok. Här möter tittarna personligheter som Corporate Erin, Corporate Natalie och Corporate Brian. Och i regel är det medarbetarna själva som skapat alla videos, även om företagen finns med i bakgrunden och gett sitt samtycke.

Kolla gärna in när Corporate Erin, en karaktär spelad av Lisa Beasley med 300 000 följare, agerar HR-chef.

En annan trend inom worktok är ”vi är-trenden”. Här har chefer och medarbetare kopierat narrativet från andra populära Tiktok-trender, såsom ”vi är rumskamrater, vi kommer att berätta allt för varandra”. Videos som fått miljoner och åter miljoner visningar.

Därmed föddes idén om att även ge utomstående inblick i vardagliga jobb. Till exempel snurrar videon ”vi är röntgentekniker, vi kommer att bli arga om du kallar oss sjuksköterskor”. Sedan har andra företag och medarbetare gjort egna tolkningar. Bland annat Dunkin Donuts, med över en miljon visningar. Se videon här.

Vill söka jobb med Tiktok

Men det finns fler anledningar till att ha koll på Tiktok. En studie från forskningsföretaget Delineate visar att bara 15 % av Generation Z använder Google, eller en annan sökmotor, när de letar information om jobb. Istället använder de Tiktok. Så vad sägs om en framtida jobbsajt där den som vill snabbt kan söka jobb med sitt Tiktok-konto? Någon som nappat än?

Oavsett är det logiskt att dessa unga yrkesverksamma inte bara kommer leta efter jobb på Tiktok, utan även söka dem där. Kanske är det dags att säga hejdå till Linkedin och välkommen till #careertok?

Är Tiktok nya Google?


Dags att optimera för #worktok

På det hela är det tydligt att Tiktok inte bara är en plattform som skapar worktoks, utan även är en kanal att räkna med inom rekrytering och employer branding. Inte minst med tanke på att generation Z kommer att utgöra nästan en tredjedel av den arbetsföra befolkningen i Sverige inom fem år.

Följaktligen behöver svenska arbetsgivare både se över sina platsannonskanaler och optimera innehållet för den växande målgruppen. Ett jobb som helt klart kräver dedikerade rekryteringsspecialister och moderna system.

Eller så kan man göra som många andra och anlita externa rekryterare från TNG. Förutom ett gediget annonspaket, som ingår i alla rekryteringar och konsultuppdrag, skräddarsyr vi gärna inkluderande rekryteringskampanjer på sociala medier och andra innovativa kanaler. Allt för att attrahera rätt kandidater till rätt position. Fördomsfritt och datadrivet så klart. Välkommen att testa oss du också! 

Kontakta TNG här

Rekrytera och hyr personal fördomsfritt och datadrivet med TNG. För att det ger resultat.

Datadrivet och fördomsfritt. För att det ger resultat.

TNG är specialister på fördomsfri rekrytering, bemanning och interim. Vi erbjuder rekryterings- och konsultlösningar inom alla tjänstemannaområden, i hela Sverige. Vidare specialiserar vi oss där vi ser ökade krav på grund av kompetensbristen, till exempel på teknik- och chefsrekrytering.

Genom vår fördomsfria och datadrivna rekryteringsmetodik™ kan vi strukturerat mäta kompetens, potential och framtida arbetsprestation. Resultatet? Bättre matchningar, färre felrekryteringar, faktabaserade och datadrivna beslutsunderlag, fler diversifierade kandidater och konsulter, samt ett starkare employer brand för dig som kund och en mer rättvis rekryteringsupplevelse för jobbsökare.

Utforska vårt erbjudande

Rekommenderat för dig