TNG
tng-jobba-som-inkopare-upphandlare-inkop-supply-chain-yrke

Det här gör en inköpare och upphandlare

Karriär: Allt du behöver veta om att jobba med inköp och upphandlingar!

Vad gör en inköpare? Är det någon skillnad på en inköpare, supply chain specialist, eller upphandlare? Vilken erfarenhet krävs för att få jobb och vilken utbildning är bra att ha? Hur mycket lön får en inköpare per månad? Och måste du vara bra på ekonomi? TNG ger dig svar på frågorna så du kan veta om inköpare är ett jobb som du borde söka.

Visa mig alla lediga jobb inom inköp just nu!

Vilka arbetsuppgifter har jag som inköpare?

Som inköpare jobbar du med inköp av produkter, material, varor eller tjänster från leverantörer. Det är ditt jobb att identifiera och upphandla nya leverantörer, liksom att bibehålla god kontakt med de befintliga. Genom att bygga relationer och förhandla ser du till att ditt företag får så bra avtalsvillkor och priser som möjligt. Kontinuerligt kommer du arbeta aktivt med att förbättra och effektivisera processer. Det kan handla om snabbare leveranser, lägre priser eller högre kvalitet. Du utvärderar offerter och förhandlar om bättre villkor.

Vid inköp är det viktigt att ha koll på sin marknad. Vad behöver ditt företag köpa in för att kunna sälja era produkter eller tjänster vidare, eller ha en fungerande verksamhet? Beroende på bransch kan det handla om nya material, råvaror, tekniker eller system.

Därför ingår det i jobbet att beräkna volymer, ha koll på lager, bevaka nyheter och trender och köpa in rätt antal eller typ vid rätt tidpunkt. Kort och gott: materialplanering och kostnadsansanalys. Stora lager kostar pengar och når er produkt slutkunden för sent kan det bli svårt att gå med vinst. Å andra sidan – rätt planerat kan det vara du som åstadkommer fina marginaler och bra affärer. Du har därför stort inflytande över er process och en av sakerna som lockar många med arbetet är när det går att följa inköpen, från ett första avtal fram till en slutprodukt, som du själv har varit med och tagit fram.

Vissa inköpare ansvarar närmare för hela lagerflödet och lagernivåer, inklusive leveranser och transporter till kund. Ibland kan du ha både dina kunder och leverantörer internt, något som är extra vanligt på stora internationella bolag som har fabriker på ett ställe i världen, lager på ett annat och slutproduktion på ett tredje.

På andra arbetsplatser kan du som inköpare även ha ansvar för produktutveckling, ofta i nära samarbete med designers, konstruktörer eller säljare.

Många arbetsgivare skiljer på strategisk och operativ inköpare. Strategiska inköpare har normalt ett större ansvar kring offerter, anbud, förhandlingar och villkor, där leverantörer utvärderas och följs upp. Du driver då också kommunikationen om inköp i din organisation och säkerställer att inköp sker enligt era rutiner.

Som operativ inköpare sköter du vanligen de dagliga inköpen med redan upphandlade leverantörer. Du gör avrop och skaffar fram rätt material. Du bevakar även leveranser, hanterar reklamationer, ansvarar för lageroptimering och säkerställer att ni får era inköp i tid.

Inom offentlig sektor (kommuner, landsting och myndigheter) kallas inköpare ofta för upphandlare, men arbetet är normalt detsamma som inköpare i andra organisationer.

Vilken erfarenhet och kunskaper behövs?

För att få jobb som inköpare behöver du oftast en högskoleutbildning mot inköp men det är långt ifrån ett krav hos alla arbetsgivare. Många inköpare har en bakgrund inom logistik, försäljning eller ekonomi och har arbetat sig fram till en inköpsroll. Du kan ha erfarenhet av lageroptimering, controlling eller vara säljare med mycket kundkontakt.

Något av det viktigaste som inköpare är förhandling. Ibland sker det i ett konferensrum med alla inblandande men ännu oftare via skriftliga dialoger som offerter, anbud och e-post, liksom telefonsamtal. Du behöver därför vara bra på att uttrycka dig i såväl text som muntligen, och på svenska arbetsplatser behöver du därför kunna formulera dig bekvämt på både svenska och engelska. Kan du fler språk är det alltid en fördel. Särskilt om det är stora internationella språk såsom franska, kinesiska, japanska, tyska eller spanska.

Du behöver också förstå grundläggande juridik som avtalsrätt, och mer specifikt köprätt, för att säkerställa att avtalen villkoras till er fördel samt ha koll på när en leverantör viker från avtalet.

Som inköpare är det nästan alltid avgörande med gedigen produktkunskap. Vad är en bra produkt, material eller råvara? Hur känner du igen en bättre tjänst från en sämre? Och här är även kunskap om din marknad viktigt. Vad kommer era kunder att köpa imorgon, om två veckor och om ett år? Det underlättar så klart om du själv har intresse för din bransch.

Ska du arbeta som textilinköpare i modebranschen behöver du exempelvis textilkunskap och förstå hur olika material beter sig på en kropp eller hur ett plagg formar sig efter en maskintvätt. Det kan du lära dig genom att gå en inköpsutbildning med inriktning mot textil, men en bra start kan vara att också själv arbeta i en klädbutik några år för att lära dig köpbeteenden och vad kunderna vill ha.

Ska du arbeta med inköp av system kan det istället vara viktigt med ett IT-intresse och gedigna datorkunskaper. Helst ska du själv ha arbetat i liknande system tidigare och ha stor kunskap om användarnas behov av systemstöd. Kanske har du då erfarenhet som superuser, systemutvecklare, UX designer eller systemarkitekt.

Lön

Lön
Ingångslönen som nyutexaminerad inköpare är ca 24 000 kr/mån. Med erfarenhet når du successivt en lön mot 35 000 – 40 000 kr/mån. Skillnaderna kan vara stora mellan olika branscher så fråga gärna en facklig representant.

Utbildning

Utbildning är nödvändigt utan liknande erfarenhet. Logistikprogrammet eller civilekonom på högskola är bra, men det finns även specifika YH-utbildningar inom inköp, logistik och handel.

Yrkestitel

Inköpsansvarig, upphandlare, materialplanerare, produktionsplanerare, förhandlare, category lead, supply management, supplier performance management (SPM), buyer, procurement, sourcing och purchaser.

Vem passar som inköpare?

Du som tycker om att planera och beräkna kommer trivas som inköpare. Med känsla för timing har du lättare att åstadkomma resultat, och du uppnår det bäst genom att kalkylera på kostnader, risker och behov. Det kräver en balans mellan noggrannhet och risktagande. Och att du tycker det är kul att göra bra affärer.

Självklart trivs du med att skapa kontakt med nya människor och vårda affärsrelationer över tid, eftersom kontaktytor är ett dagligt inslag i arbetet. Du ser inget hinder mellan att ha en positiv dialog och att samtidigt ställa krav på en leverantör. Det är därför viktigt att vara kommunikativ, ha lätt för att förklara ärenden för andra och söka efter tillfällen att samarbeta.

Även om ni kan vara flera inköpare på samma arbetsplats har ni normalt olika ansvarsområden och arbetet kräver att du är bekväm med självständigt kan lösa problem och prioritera.

Beroende på bransch kan resor, såväl i Sverige som hela världen, vara vanligt. Så är du en person som gillar att se dig omkring, lära känna nya städer och ta till dig olika kulturer kan inköpare passa särskilt bra.

Vilka utvecklingsmöjligheter finns det?

Som inköpare kan du jobba inom många olika branscher och innehållet i arbetsuppgifterna varierar, beroende på arbetsplats. Det är därför lätt att få personliga utmaningar och utveckling genom att byta jobb – särskilt om du får möjlighet att arbeta i en helt annan bransch. Då får du bygga upp kunskap kring andra produkter, råvaror eller tjänster.

Det är många inköpare som startat sin karriär som orderhanterare eller lageradministratörer och sedan arbetat sig uppåt till inköpsassistent och vidare. Du kan även specialisera dig på ett område som är till nytta i flera branscher, exempelvis upphandling av affärssystem eller affärsjuridik.

Genom att växla från operativ till strategisk inköpare får du också utveckling och nya utmaningar, liksom om du tar steget till inköpschef.

Måste jag var bra på ekonomi som inköpare?

Som inköpare är kalkyler en stor del av din vardag, och du behöver kunna motivera för din chef varför en vara kostar X kronor att köpa in, liksom förhandla fram ett bra pris med din leverantör. Det kräver så klart grundläggande matematiska kunskaper och förmåga att hantera en budget.

Det är därför en stor fördel att vara utbildad ekonom eller ha läst några kurser i ekonomi men det är så klart inte den enda nyckeln till framgång i arbetet. Produktkunskap och kommunikativa färdigheter är minst lika viktigt, även om du aldrig kommer undan de ekonomiska bitarna.

Var hittar jag jobb som inköpare?

För dig som vill jobba som inköpare finns det mycket att välja på! Alla producerande företag behöver köpa in material, delkomponenter och/eller maskiner för tillverkning. Det är företag inom livsmedel, medicin, IT, teknik, mode och fordon – för att nämna några exempel.

Men även tjänsteföretag såsom banker, försäkringsbolag och skolor behöver köpa in saker för att verksamheten ska fungera. Likaså behöver kommuner, landsting och myndigheter göra inköp. Det kan vara system, material för undervisning eller möbler till kontoret.

För att få ett jobb som inköpare är det därför bra att fundera på vilken bransch du vill jobba i. Tycker du om teknik, små komponenter eller stora maskiner? Har du intresse för skor eller kanske hälsosamma färdigrätter? Tycker du det är spännande med kemi och förädling av råmaterial som olja? Försök skaffa dig kunskap om produkterna som ska säljas till slutkunden, så blir jobbletandet lättare.

På TNG rekryterar och bemannar vi inköpare inom vårt affärsområde TNG Tech. Det är faktiskt en av de roller vi gör tillsättningar inom oftast. Och våra kunder finns inom en mängd spännande branscher.

Är du intresserad av ett jobb som inköpare eller liknande jobb inom logistik och supply management? Skicka oss din spontanansökan eller sök ett av våra lediga jobb fördomsfritt utan personligt brev idag!

lediga-jobb-inkopare-upphandlare-inkop-supply-chain-tng

Checklista – är inköpare något för dig?

Stämmer det här på dig? Då har du perfekta förutsättningar för att jobba som inköpare och upphandlare!

  • Jag är grym på att shoppa och göra smarta inköp
  • Jag kan fler språk än svenska och engelska
  • Jag är duktig på att förhandla så att alla parter accepterar villkoren
  • Jag tycker om att planera och är bra på att prioritera om
  • Jag vill gärna jobba i gränslandet mellan ekonomi, logistik och försäljning

PASSADE DET PÅ DIG? BRA! SÖK VÅRA LEDIGA JOBB INOM INKÖP IDAG!