Hur skriver man ett bra CV? Att skriva CV (Curriculum Vitae) där din kompetens och fakta står i rampljuset behöver egentligen inte vara så svårt. Det handlar bara om att fokusera på det viktigaste – din kompetens och erfarenhet – och lyfta upp all fakta. Så här gör du!
1. Förklara varför du söker jobbet
Skriv högst upp på ditt CV kort varför du söker tjänsten och vad just du kan tillföra företaget. Här är det viktigt att anpassa texten efter den typ av jobb du söker, så att det märks att du vet vad du söker och varför du skulle passa bra. Använder du istället LinkedIn som CV så kan du lägga in den här informationen i det fältet i din profil som heter summary/sammanfattning.
2. Din erfarenhet är mer än din titel
Förutsätt inte att den som läser ditt CV per automatik förstår vad din yrkesroll innebär på just din arbetsplats. Förklara din titel och berätta mer konkret vad du gjort om dagarna och vilka ansvarsområden du haft. Två, tre meningar per anställning är bra.
Har du spetskompetenser som gör att du passar jobbet som hand i handske? Lyft upp dessa kunskaper i ett eget stycke så att de inte riskerar att drunkna bland all information.
Läs även: 8 steg för att knipa ditt drömjobb
3. Lyft projekt och kunskapsområden
Har du deltagit i projekt eller andra förbättringsåtgärder, utöver ordinarie arbetsuppgifter? Försök vara kompetens-, erfarenhets- och kunskapsfokuserad i ditt CV. Vad du lärt dig och vilka resultat du uppnått är minst lika viktigt som att redogöra för arbetsuppgifterna.
Det gäller även annat än anställningar. Du kanske varit ledare för någon idrottsförening, arrangerat en festival eller annat event på din fritid? Eller arbetat ideellt och på så sätt skaffat dig olika färdigheter? Konkretisera.