TNG
Atea rekryterar supporttekniker utanför boxen via TNG IT DIgitals arbetspsykologiska tester.

Att rekrytera supporttekniker utanför boxen ger resultat

Resultat från arbetspsykologiska tester gav oväntade kandidater chansen.

Ärligt talat var Björn Björkman, konsultchef på IT-företaget Atea, först skeptisk till de arbetspsykologiska tester som TNG IT Digital har gjort sig kända för. ”Alla” i branschen använder tester vid rekrytering, så vad kunde vara så speciellt med det? Ganska mycket skulle det visa sig.

Men vi tar det från början. Atea finns i sju länder, och bara i Sverige har de över tvåtusen medarbetare på ett trettiotal orter, ungefär hälften av dem är IT-personal. De arbetar med IT-infrastruktur inom industrin, vård och omsorg, skola, ja kort sagt är de verksamma inom alla sorters branscher.

Björn arbetar med den del av Atea som ägnar sig åt systemintegration. Som konsultchef hyr han in supporttekniker inom IT i bemanningsuppdrag och rekryterar till nyanställningar. Och det är viktigt att det blir rätt medarbetare. Tjänstesidan är en viktig motor för Ateas tillväxt och därför lägger de stort fokus inte bara på tekniskt kunnande utan också på kundbemötande och service.

– Våra supporttekniker måste ha den senaste och mest efterfrågade kompetensen, men samtidigt en hög social förmåga. Rätt bemötande av kunder och att kunna ge bra service är A och O, säger Björn.

Aha-känsla i jakten på supporttekniker

Björn Björkman lät TNg IT digital och deras arbetspsykologiska tester rekrytera supporttekniker till Atea
Björn Björkman, konsultchef Atea

När Björn behövde hitta nya medarbetare till sitt FastTrack-team kontaktade han TNG IT Digital. Teamet hjälper Ateas kunder att införa Microsofts molntjänst Office 365. Resan till Office 365 består av olika steg som innebär många komplexa frågeställningar om hanteringen och utvecklingen av kunders IT-miljö, support och säkerhet.

Alla nya medarbetare i Ateas FastTrack-team måste genomgå en veckas utbildning inom kundservice innan de ens får börja ta supportsamtal. Utöver det får de också material för självstudier. Men jämfört med teknisk kompetens kan serviceförmåga vara svåridentifierad.

Tillsammans med Björn tog TNG bland annat fram en kompetensprofil och ett skräddarsytt testpaket som mätte mer än kompetens och logisk förmåga. Kandidatens potential att prestera på jobbet och servicenivå hos kandidaterna betonades särskilt. Snart märkte Björn att testerna var effektiva för att filtrera fram rätt kandidater. Ofta hitta sökanden som man hade missat om man bara hade sett till cv.

– Jag är nyfiken av mig och bad att få göra testerna själv. Det blev en aha-upplevelse att känna på vad kandidaterna har gått igenom för att ens komma på intervju. Det här är verkligen professionella tester på riktigt, vilket inte alla i branschen kör med – även om de påstår det, säger Björn.

Fördomsfri rekrytering viktigt för Björn

TNG:s metoder som med hjälp av fördomsfri rekrytering och vetenskapliga tester ser bortom cv:et, ligger Björn varmt om hjärtat. Han är själv gammal konsult med en KY-utbildning i bagaget som har nått sin position tack vare att företagsledare och chefer har trott på honom.

– Jag vill ge människor chansen. Du måste inte vara systemvetare från universitet, du kan ändå göra skillnad. Medarbetarna i FastTrack-teamet har lyckats jättebra och många har vi hittat tack vare TNG:s fördomsfria rekryteringsprocess.

Med hjälp bland annat av TNG:s skräddarsydda testpaket hittade Björn serviceinriktade medarbetare med hög logisk förmåga –  som därför har kunnat lära sig jobbet snabbare än andra i teamet. Med både kortare introduktionstider och nöjda kunder som resultat:

– Vi har fått hjälp med att hitta otroligt begåvade IT-tekniker som har visat sig ha störst potential att klara jobbet. Som ett resultat anställde vi till exempel en kandidat som först togs in på bemanningsuppdrag. Hon lärde sig extremt snabb trots ett cv som inte var det typiska för rollen, konstaterar Björn.

Under ett par år har nu Björn samarbetat med TNG IT Digital. Han ser det som ett partnerskap som kräver uppriktighet från båda sidor. Så länge som TNG bedömer servicekunskapen och kandidatens logiska förmåga är Björn beredd att satsa även om den sökanden är utanför den typiska boxen:

– Det är en trygghet att när jag får en kandidat från TNG så vet jag att hen matchar de behov och krav jag har, avslutar Björn Björkman.

Foto: Jonas Borg