TNG
VD-blogg: Viktigt att hänga med när rekryterarrollen förändras – räcker inte längre med bara duktiga rekryterare

Lästid: 3 minuter

Digitaliseringen kräver att vi tänker om när vi rekryterar

– Räcker inte längre med duktiga rekryterare

VD-Insights: Det går väl bra att göra som vi alltid gjort när vi rekryterar? Eller…? Nej. För när vår omvärld förändras i takt med digitaliseringen blir också rekrytering och bemanning betydligt mer komplicerat än förr. En verklighet som ställer nya krav på såväl chefer som rekryteringsföretag. Det skriver TNG:s VD Åsa Edman Källströmer.

Det fanns en tid då det i stort sett räckte att utbilda chefer och rekryterare i intervjuteknik, köpa in ett antal annonskanaler och ett rekryteringssystem och sedan var det bara att tuta och köra.

Att de dagarna är förbi blev tydligt när jag häromdagen räknade hur många mjukvarusystem vi på TNG använder. Varje dag. Jag fick det till 42. Digitaliseringen är definitivt här.

Siffran kan låta svindlande. Men när jag tittar närmare på vår RecTech-stack ser jag att all den här tekniken idag faktiskt är nödvändig. Av flera skäl.

Digitaliseringen ställer skärpta krav på insyn och transparens

Först och främst krävs rätt tekniska verktyg för att skapa den fördomsfria, objektiva och datadrivna rekryteringsupplevelse som utgör grundstommen för allt vi på TNG gör. Det handlar bland annat om system och plattformar för att hitta och skapa dialog med potentiella kandidater. För att sedan inledningsvis blinda namn och ålder på alla sökande. Vidare krävs tekniska förutsättningar för att tidigt låta samtliga kandidater göra anpassade digitala screeningtester.

Att utifrån all denna data sedan kunna göra en sammanvägd objektiv kompetensbedömning och matcha mot kundens kravprofil ställer höga krav på rekryterare och bakomliggande teknik.

Rätt teknik är också en förutsättning för att skapa en rättvis och transparent kandidatupplevelse. En upplevelse som jobbsökare förväntar sig idag, när kandidaten allt mer blir kund. I TNG:s kandidatundersökning 2019 uppgav 65 procent att de vill få återkoppling så fort ett nytt beslut tas kring deras ansökan. Bland jobbsökare under 25 år var denna siffra hela 73 procent. Så mycket pekar mot att detta är en trend som bara kommer fortsätta växa.

Ökat ansvar på rekryterare

Digitaliseringen skapar svallvågor vilket bidrar till alltmer komplexa arbetsbeskrivningar. Det frågas allt mer om kompetenser från flera angränsande områden, i kombination med rätt soft skills. För att lyckas hitta dessa profiler behöver rekryterare idag vara specialiserade inom digital search samt ha god förståelse för kundens affär. Detta för att kunna se vilka kompetenser som är nödvändiga för att leverera i den specifika organisationen. Kandidatbristen som idag finns inom alla områden behöver även hanteras genom att tänka nytt kring vilka kompetenser man faktiskt behöver. Att använda gamla kravprofiler med krav som man tidigare kunde ställa fungerar mer sällan.

En annan faktor som det inte går att bortse från är det ansvar rekryteringsföretag har att arbeta med kundernas employer branding. Alla som söker jobb idag kan vara potentiella eller befintliga kunder, medarbetare, samarbetspartners eller influencers.

Vill det sig illa kan en oprofessionellt hanterad rekrytering leda till att den drabbade kandidaten inte vill köpa det aktuella företagets produkter. Eller delar med sig av sin berättelse i sociala medier.

Aktuella lagar och regler kring diskriminering, compliance och GDPR hamnar också högt på listan över vad en modern rekryterare ständigt måste hålla sig uppdaterad om. Allt för att alla parter ska känna sig trygga att rekryteringen eller bemanningsuppdraget sköts på rätt sätt.

Intervjuroboten Tengai – utvecklad av TNG och Furhat Robotics

Första versionen av Tengai – en fysisk robot. Numera ersatt av en smidig mjukvara med massvis av modern funktionalitet!

Lärdomar från utvecklingsprojekt

Alla vi som arbetar med rekrytering och bemanning behöver idag alltså ha koll på betydligt mer än ”bara” intervjuteknik. Utan vi måste hela tiden vara öppna, utmana oss själva och fortsätta lära oss nya saker.

Något som blivit särskilt tydligt under de senaste åren, då TNG varit med i ett stort utvecklingsprojekt och utvecklat världens första fördomsfria intervjurobot, Tengai. Vilket numera är ett marknadsledande screeningverktyg, via ett eget bolag – Tengai AB, som bedömer kompetens och personliga egenskaper genom att utföra interaktiva anställningsintervjuer. Helt digitalt.

Projektet med Tengai gav oss väldigt mycket insikter. Inte minst kring hur viktigt det är att man har stöttande system för att kunna göra en fördomsfri, objektiv bedömning av själva anställningsintervjun.

För människor har – oavsett hur duktiga rekryterare vi är – en tendens att under en intervjusituation välja den kandidat som mest liknar en själv, som är mest kommunikativ, självsäker osv. Trots att detta är långt ifrån de viktigaste egenskaperna i många roller.

Som VD för TNG ser jag det som vår uppgift att ta med oss alla insikter från snart 20 år av fördomsfri rekrytering och fortsätta hjälpa företag och organisationer i Sverige att göra det komplicerade enkelt. Tillsammans kan vårt bemanningsföretag och våra kunder  bygga en hållbar arbetsmarknad. Vi gör det med rätt teknik, forskning och rekryteringsmetodik. Vi blir då alla mer konkurrenskraftiga samtidigt som vi tar tillvara på all kompetens, potential samt de möjligheter digitaliseringen för med sig.

Av: Åsa Edman Källströmer, VD TNG

Rekommenderat för dig