TNG
The Great Revelation - fördomsfri trendspaning från Unbiased Day 2022

Lästid: 4 minuter

Trend: The Great Revelation – kandidater vet sitt eget värde

flexibilitet allt viktigare för jobbsökare

Att kandidaten är kund vet vi sedan länge. Men nu är det dags att ta nästa steg. För i takt med att kompetensbristen ökar, skiftar också maktbalansen på arbetsmarknaden. Dagens jobbsökare har insett att de är värda sin vikt i guld. Och ställer krav därefter. Frågan är är företagen redo?

Unbiased Day 2022

Vår nya hybridvärld har gjort oss alla mer kräsna som medarbetare. En rapport från Bain & Company visar att vi under pandemin funderat över hur vi ska skapa balans mellan arbete och privatliv. Så pass långt att privatlivet i vissa fall får övertaget. I USA har vi sett hur anställda säger upp sig abrupt, utan att ha ett annat jobb att gå till. Experterna har kallat det the Great Resignation.

Men mycket pekar nu på att the Great Resignation redan är passé. Istället talas det om the Great Revelation, där medarbetare runt om i världen börjar inse sitt eget värde. Och därmed inte kommer nöja sig med annat än det bästa.

Så för arbetsgivarna gäller det att bygga en ny employee experience där ”Why:et” är den sammanhållande kraften och organisationen har en hög ”EX_factor”. Det vill säga att anställda har en lika bra upplevelse på sin första dag som sin sista.

Flexibilitet ger mer nöjda medarbetare och fler rekommenderar företaget som arbetsgivare.

Organisationer som lyckas med sin flexikultur får 2,6 ggr så många nöjda medarbetare, som dubbelt så ofta rekommenderar företaget som arbetsgivare. Källa: LinkedIn 2022 Global Talent Trends

Remote work – ja, vad annars?!

En ny undersökning visar att flexibilitet i arbetslivet blir allt viktigare.

Där employee experience tidigare handlat mycket om den fysiska arbetsplatsen förflyttades fokuset under pandemin mot hemmamiljön. Och när allt fler företag nu försöker locka tillbaka personal till kontoren, har flexibilitet seglat upp som det främsta säljargumentet till anställda.

LinkedIn ser en ökning på 83 % i omnämnandet av ordet flexibilitet i sina platsannonser. Och i en undersökning från Tidningen Vision framkom att just flexibilitet är den främsta förmånen.

Vidare visar färsk data från LinkedIn att 63 % uppger att ”work-life balance” är deras högsta prioritet, vilket kan jämföras med 60 % som uppger att lönen är det viktigaste.

Samtidigt visar en rapport från GoodFirms att 70 % av HR-cheferna ansåg att oflexibla arbetsplatser är anledningen till att anställda säger upp sig.

För jobbsökare är alltså flexibilitet kring var och hur man jobbar idag en hygienfaktor. Var tionde svensk väljer bort arbetsgivare som inte erbjuder distansarbete. Allt enligt en undersökning som Kantar Sifo genomfört på uppdrag av Citrix. Samtidigt meddelar Airbnb att deras anställda kan jobba remote för alltid, om de vill.

Tittar vi lite närmare på de branscher där kandidatbristen är störst visar en ny kandidatrapport från Ada Digital att 97 % av IT-specialisterna förväntar sig att få jobba remote i någon form. Hälften vill jobba remote, men kan tänka sig att komma till kontoret några enstaka dagar.

97 % förväntar sig att få arbeta remote, enligt en ny kandidatundersökning från Ada Digital.


Arbetsplatsen en skräddarsydd kostym

Men det handlar inte bara om att få jobba på distans. Dagens jobbsökare och anställda förväntar sig en helhetsupplevelse.

Några heta punkter:

Work life Balance - viktigt för mång anställda.
1. Company fit

Tidigare har företagen fokuserat på att kandidater ska passa in i kulturen – culture fit. Numera talas det allt oftare om ”company fit”. Att jobbsökarna helt enkelt ska tycka att företaget passar dem och att varje medarbetare har en roll där de kan påverka verksamheten. Trenden är en utveckling av det mer självständiga hybridarbetet där många företag börjat prata om sina anställda som ”co-creators”.

2. Chief Hapiness Officers

Nu anställer allt fler företag en Chief Hapiness Officer (CHO) eller mood manager. En ny (högst seriös) yrkesroll som jobbar enbart med att säkerställa att alla anställda jobbar var och när de vill, trivs med sina arbetsuppgifter, får rätt stöttning och utveckling i sin roll samt får ta del av personligt utformade förmåner.

3. Lyxiga förmåner

Uppgraderade hemmakontor, massagestol i vardagsrummet, subventionerade hunddagis, extra lediga dagar där hela kontoret stänger så ingen blir stressad, fri laddning av elbilar och möjligheten att ”fabba” (vård av förälder). Det är bara några exempel på förmåner arbetsgivare nu lockar med.

5. Mental hälsa

Mental hälsa har också seglat upp på agendan. Medarbetare vill känna sig omhändertagna på jobbet.
Subventionerade mindfulness-appar exploderar och många erbjuder digital psykologhjälp. Privata sjukförsäkringar finns ju sedan tidigare i Sverige, men nu börjar anställda önska att de ska inkludera hela familjen.

6. Finansiell hälsa 

Även finansiell hälsa är i ropet – främst i USA. Här hjälper detaljhandelskedjan Walmart-anställda med deras privatekonomi. Att detta kan komma till Sverige är inte helt omöjligt då konsumtions- och sms-lån under de senaste åren ökat från 181 till 260 miljarder kronor. Tänk Lyxfällan för företagsanställda.

Men förmåner är inte allt. I Googles årliga undersökning GoogleGeist ansåg en ökad andel anställda att företaget inte lägre har en konkurrenskraftig ersättning. Vilket gör att ”omtänksamma” förmåner genomskådas. Något som också bekräftas av anställda på Tiktok:

Kandidater kräver snabb feedback

Återkoppling är en annan viktig faktor. Ska kandidaterna investera sin värdefulla tid i att söka jobb vill de också ha något tillbaka. Man pratar allt oftare om hur återkopplingen ska gå till.

58 % av alla kandidater kräver svar inom en vecka efter inskickad ansökan. Och 70 % vill ha svar direkt efter intervjun, enligt Greenhouse. Testföretag som exempelvis Aon skickar löpande återkopplingsrapporter. Svenska Alva Labs låter kandidaterna spara sina testresultat till andra processer hos andra företag. Screeningverktyget Tengai har tagit det ytterligare ett steg längre. Här får alla kandidater personlig feedback direkt efter intervjun.

The Great Revelation: dagens jobbsökare förväntar sig snabb återkoppling efter att ha skickat in en ansökan.


Ny kreativa metoder

Nya krav från jobbsökare och anställda innebär nya kreativa grepp från företagen.

Virtuella karriärmässor i Metaverse? Absolut! E-handelstaktiker för att locka jobbsökare? Ja, det tror vi på TNG är framtiden och har därför lanserat världens första liveshopping med jobb. Ett nytt sätt att visa upp lediga tjänster och bjuda in sökande att i realtid ställa frågor, få en bättre inblick i företagskulturen, teamet man ska jobba med och chefen. Helt enkelt bygga på platsannonsen med mer fakta – live.

Men det är en sak att få kandidater att söka. Det gäller också att de ska engagera sig. Ett tyskt bolag erbjöd 500 euro för kandidater – bara för att komma på intervju. Ett annat gav alla nyanställda inom IT en bonus på 5 000 euro om de jobbade kvar efter provanställning.

Men som i alla trender finns det mottrender. Allt fler förespråkare varnar för de skenande kraven, rapporterar sajten Breakit. Speciellt inom startupvärlden tror man att sötebrödsdagarna är slut. Efter the big quit i USA håller trenden där på att vända. Startup- och tech-bolagen har fått nytt fokus att kapa kostnaderna och värdera vinst framför tillväxt. Amerikanska Arm och Sezzle har sagt upp cirka 25 % av sin personal och i Sverige fick Storytel och Readly säga upp en stor del av sin personal.

Så är det en trend vi kommer fortsätta se?

Readly och Storytel har fått säga upp en stor del av sin personal

Trenden ”The Great Revelation – kandidater vet sitt eget värde” är en del av TNG och Ada Digitals trendspaning från Unbiased Day 2022 – ett digitalt event för chefer och HR-specialister där vi på temat ”New Perspectives” presenterade de senaste trenderna inom fördomsfri rekrytering, mångfald, inkludering, ledarskap och Future of Work.

Frågor om trenderna eller någon av källorna? Kontakta charlotte.ulvros@tng.se

Se alla 8 trender!

Rekommenderat för dig