Marknad / kommunikation
Kommunikationsjobb och marknadsjobb
Att jobba med marknadsföring och ha en karriär som marknadsförare är att göra det osynliga synligt för rätt målgrupp. Det kan handla om en ny produkt, en ny tjänst eller en ny idé eller beteende. Och det är ditt jobb att skapa varumärkeskännedom för potentiella kunder.
Som kommunikatör är du som lyfter och kommunicerar ut budskapet, skapa intresse och uppmärksamhet för produkten eller tjänsten. Ofta jobbar en kommunikatör mer med ord, muntliga och skriftliga budskap, medan en marknadsförare kan använda andra kanaler och medier, såsom bild, form och design, för att sprida budskapet. Men det finns uppenbart likheter mellan kommunikationsjobb och jobb inom marknadsföring.
Både marknadsförare och kommunikatörer tar fram en marknadsplan eller marknadsföringskampanj inför en lansering, där varje steg i planen är genomarbetad och fokuserad på målkunden. Det är inte ovanligt att marknadsföraren samarbetar med en reklambyrå vid själva genomförandet. Här agerar du som marknadsförare ofta projektledare.
Målet med en väl genomförd kampanj kan vara en ökad försäljning av en specifik produkt eller att stärka varumärket genom ökad exponering.
Arbetsuppgifter inom marknadsföring
En av dina uppgifter som marknadsförare är att skapa publicitet för ditt företag. Att nätverka och skapa kontakter inom press och andra större nätverk kan därför vara till stor hjälp i din vardag. Det kan ibland kallas för ett mediejobb. Som person är det därför bra om du är social, stresstålig, kreativ och nytänkande.
Som marknadsförare och kommunikatör finns det också många uppgifter som du bör utföra redan innan du startar att planera din kampanj. Dessa kan vara marknadsanalyser, marknadsstrategi och marknadsundersökningar. Att analysera marknaden kan hjälpa dig genom att se hur din kunds produkt skulle uppfattas och mottas i er givna kundgrupp. Du kan också genomföra enkäter, fokusgrupper och gallupundersökningar när du ska utforma din kampanj.
Att veta vilka kanaler – analoga som digitala – och på vilket vis du ska sprida budskap är också en vanlig arbetsuppgift. Här kan du förlita dig på viss del till din tidigare undersökning men det hjälper också om du som marknadsförare har en viss egen känsla för vad som kan fungera i olika situationer.
Att arbeta med content marketing och storytelling på Internet och i sociala medier som Facebook, Twitter, LinkedIn och Instagram är ett exempel på digital marknadsföring och kommunikation. Det är ett effektivt sätt att driva en kampanj om man vet att kundgruppen finns där. Exempel på andra yrken inom marknadsföring kan vara marknadschef, marknadskoordinator, marknadsassistent, CRM-ansvarig, PR-chef och ansvarig sociala medier.
Marknadschefen har ett strategiskt ansvar
Som marknadsansvarig har du ett övergripande ansvar för hela marknadsfunktionen, och har du även personalansvar för andra marknadsförare kallas din roll oftast för marknadschef. Som marknadschef eller marknadsansvarig är det du som tar fram och realiserar marknadsplaner, arbetar nära företagets säljorganisation med försäljningen, gör marknadsanalyser och konkurrentbevakning. Du har ett helhetsansvar för företagets varumärke, marknadsföring och digitala kommunikation. Beroende på bransch kan du arbeta med digital marknadsföring, liksom med analoga kampanjer i form av affischering, give aways och annat fysiskt innehåll.
Marknadskoordinator och marknadsassistent
Som marknadskoordinator blir du ofta involverad i flertal projekt, med ansvar för att vara drivande och leda arbetet framåt. Det kan vara att ta fram en digital strategi och implementering av nya produkter, implementera och vidareutveckla strategier för webb och sociala medier, uppdatera företagets hemsida, ta fram kampanj- och säljmaterial, se till att förpackningsdesign stämmer med beställning och hantera inkommande konsument- och produktrelaterade frågor. Din roll kan även omfatta bildredigering, samt producera och sprida information digitalt till användare i form av nyhetsbrev. Tjänsten som marknadskoordinator är en därför en blandning av både operativa, administrativa, arbetsuppgifter och strategiska ansvarsområden.
Som marknadsassistent är din roll ofta bred och omfattar administrativt stöd till marknadsavdelning och ibland även och säljavdelningen på ett företag. Uppgifterna kan variera mycket från dag till dag, men exempelvis kan du jobba med att koordinera, analysera och följa upp resultat från marknadsföringsaktiviteter, göra research inför kampanjer, skapa och uppdatera marknadsföringsmaterial, uppdatera produktinformation samt stötta säljavdelningen med administration och uppföljning med kunder.
Digital marknadsförare och webbanalytiker
Precis som namnet antyder så arbetar en digitalmarknadsförare med digital kommunikation och marknadsföring. Kampanjer sker över webben, via sökmotorer, digitala marknasverktyg och sociala medier. Det är ditt jobb att segmentera och digitalt spåra och följa upp kunder, utveckla och förfina befintliga och potentiella målgrupper, och därefter anpassa marknadskommunikation till dessa med mål om att öka kännedomen om ditt företag. Fördelen med digitala aktiviteter är att de går att tracka, där du kan sätta upp mätbara mål och på så vis bana väg för försäljningsavdelningens fortsatta arbete i säljcykeln.
Som webbanalytiker tar du det hela ett steg till och arbetar med implementation bakom trackingen. Dagligen arbetar du i verktyg som Google Analytics för att identifiera, analysera och föreslå förändringar av produkten eller er marknadsföring i syfte att öka antalet sidvisningar, videovisningar och konverteringar. Du kan göra för A/B-tester och jobba med visualisering av data på skärmar och i dashboards för att vägleda ditt team och dina stakeholders rätt.
Content specialist – ett jobb i tiden
Ett annat marknadsjobb som vuxit fram när marknadsföring har blivit mer digital och datadriven, liksom närmare försäljning, är Content Specialist. Då arbetar du med kommunikation och marknadsföring i form av digitalt innehåll på sociala medier, hemsida och andra digitala kanaler i syfte att nå olika målgrupper. Det kan vara att producera och redigera innehåll och optimera digital annonsering samt sprida kunskap internt. Det kan också handla om att skapa nyhetsbrev anpassat för de olika målgrupperna eller att sökmotorsoptimera sitt innehåll. Det är viktigt att du är en person som är bra på copy, men ofta önskvärt att du även har kunskap inom foto och video, för att kunna ta fram innehåll som når ut till fler. För gemensamt för alla aktiviteter är de bygger på att det ska finnas innehåll som leder målgruppen till företagets varor och tjänster. Ett bra innehåll engagerar sin målgrupp och lockar passiva kunder att bli mer aktiva och närma sig ett köp.
Lön för dig som söker jobb inom marknadsföring och kommunikation
Vad en marknadsförare eller kommunikatör tjänar i sitt jobb varierar en hel beroende på yrkesroll. Enligt Sveriges kommunikatörer tjänade kommunikatörer i genomsnitt 35 900 kronor i månaden, 2018 års siffror. Lönen för en erfaren marknadskoordinator ligger på ungefär samma nivå, medan en marknadsassistent får räkna med en lägre medellön. Som mest tjänar marknadschefer, med en lön på 45 000 kronor och uppåt, enligt Unionen.
Är du intresserad av att arbeta med marknadsföring? Det är vanligt att våra kunder på TNG rekryterar medarbetare inom marknadsföring. Hittar du inget ledigt jobb här ovan idag så skicka din spontanansökan och CV till oss på TNG. Hos oss söker du jobb fördomsfritt och utan personligt brev. Enkelt och digitalt. Välkommen!