TNG

Lediga jobb Digitala affären

Se alla lediga jobb
Bildvy
  • Lista
  • Boxar
  • Bildvy

Digitala affären

Vill du jobba med digitalisering?
Idag är digitaliseringen av vår arbetsmarknad ett faktum. Det gör att efterfrågan på dig som är digital specialist blir allt högre. Yrken som UX-designer, interaktionsdesigner, webbanalytiker, webbdesigner, SEO-specialist, SEM-specialist och webbmaster kommer därför att bli mer och mer efterfrågade desto längre vi kommer i digitaliseringen av vår värld. Dessutom ökar också efterfrågan på andra IT-jobb som utvecklare och programmerare. Och detta är några av de yrkesroller som vi på TNG IT Digital specialiserar oss på.

För att jobba inom den digitala affären krävs det att du är med och vill driva förändring inom verksamheter och företag som vill bli mer digitala. Du behöver ha tålamod och samtidigt energi att driva saker framåt för att nå slutmålet: en mer digital organisation! Det är viktigt oavsett om du arbetar som programmerare eller systemutvecklare och därmed är med och tar fram digitala lösningar, eller om du är en SEO-specialist (även kallat sökmotorsoptimerare) som använder sökmotorsoptimering för att driva digital trafik och på så vis öka företagets försäljning.

Så föds jobben inom den digitala affären
En digitalisering av arbetsmarknaden innebär bland annat att äldre företag ser över eller förändrar sin affärsidé eller marknadsföringsstrategi baserat på de digitala möjligheter som vi helt plötsligt har tillgängliga. En bättre beskrivning kan dock vara den nya sortens företag som poppar upp här och var tack vare vår nya digitala värld, vars affärsidé är digital från födseln och som agerar på helt nya sätt till skillnad från sina äldre konkurrenter.

Exempel på sådana företag kan vara Netflix som genom sin digitala affärsidé har strömlinjeformat sitt erbjudande och tagit bort många mellanhänder mellan sin produkt och sin slutkund. Ett annat exempel kan vara Instagram som i sin enkelhet egentligen är ett sätt att ta, framkalla och skicka bilder till alla dina vänner, men utan en enda fotograf eller brevbärare involverad.

Om du är slutkunden är detta en mycket positiv utveckling. En digital produkt kan generera färre utgifter för företaget och ha färre mellanhänder, vilket betyder att den snabbare kan nå dig som slutkund och till ett lägre pris.

Lön och åsikter om digitala jobb
Som specialist inom SEO eller SEM ligger marknadslönen under 2019 på närmare 29 000 kr per månad för dig som har 1 år eller mindre erfarenhet, medan en sökmotorsoptimerare med 8 år eller fler i branschen ligger över 45 000 kronor per månad i genomsnitt. En systemutvecklare eller programmerare tjänar mellan 32 000 och 42 000 kronor per månad vid en lägre svårighetsnivå enligt Unionen. Men en erfaren programmerare kan även nå en lön på 55 000 kronor per månad. Så skillnaderna mellan olika digitala jobb kan variera.

En stor undersökning med jobbsökare under våren 2018 visar att jobbsökare inom IT och digitala affären gärna vill ha information om utvecklingsmöjligheter när de ska söka jobb. 80% vill veta utvecklingsmöjligheterna redan i jobbannonsen och 84% tycker ofta att rekryteringsprocessen tar för lång tid. En lösning på detta kan vara att ställa fler krav som jobbsökare.

Lediga jobb med digitalisering i fokus
Är du på väg att söka lediga jobb inom det digitala fältet eller välja utbildning kan det vara viktigt att ta med samhällets nuvarande behov i ditt beslut då en digitalisering av ett företag effektiviserar den traditionella produktionen vilket också filtrerar bort tidigare jobbtillfällen och mellanhänder. Det kan därför vara bra att ha koll på framtidsyrken och vilka jobb som kommer dyka upp när arbetsmarknaden digitaliseras.

Söker du ett jobb inom den digitala världen? Skicka oss din spontanansökan eller sök ett jobb hos oss utan personligt brev och helt fördomsfritt. Hos oss på TNG IT Digital kan du också alltid följa din ansökan och rekryterarens arbete i realtid genom hela rekryteringsprocessen. Välkommen!